Programma 1. Bestuur

Beleid programma 1

Wat willen we bereiken tot en met 2027?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken tot en met 2027?

Een betrokken en professionele ambtelijke organisatie

Terug naar navigatie - Een betrokken en professionele ambtelijke organisatie

Het is noodzakelijk om het fundament van Stichtse Vecht op orde te brengen met als doel om een slagvaardige en betrouwbare lokale overheid te zijn voor onze inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties.

Voor de zomer van 2022 zijn we gestart met een programma om de werkkracht van de ambtelijke organisatie te vergroten. Op 1 juli 2022 is een belangrijke fase van het lopende project Doorontwikkeling afgerond. Vanaf die datum is een nieuwe fase gestart met een project dat erop gericht is om de organisatie op kracht te brengen en de organisatie weer volledig te laten functioneren. Onderdeel van deze fase (zomer 2022 - zomer 2024) zijn in ieder geval:

  • het stoppen van de grote uitstroom van personeel;
  • het terugbrengen van het ziekteverzuim naar een gemiddeld percentage;
  • het intensiveren van de werving van nieuw personeel op de openstaande vacatures;
  • de huidige medewerkers koesteren, waarderen en blijven boeien (potentie benutten).

Fase 1 – de organisatie wordt ‘in control’ gebracht (periode zomer 2022- zomer 2023)

Fase 2 – De organisatie wordt toekomstbestendig gemaakt (periode zomer 2023 - zomer 2024)

Wat gaan wij daarvoor doen in 2024?

Een begroting gericht op de toekomst

Terug naar navigatie - Een begroting gericht op de toekomst

Een toekomstgerichte begroting geeft meer sturingsmogelijkheden
Een toekomstgerichte begroting heeft als doel om te komen tot een strategisch financieel meerjarenbeleid. We werken aan een nieuwe opzet van onze begroting. Dit is noodzakelijk om de sturing te versterken, tijdig te kunnen anticiperen op ontwikkelingen en heldere keuzes te maken. Ook als het gaat om nieuw beleid. Met de nieuwe opzet van de begroting moet de raad beter in staat worden gesteld om zijn kaderstellende en controlerende taak uit te voeren. Het vastleggen van de maatschappelijke effecten die we willen bereiken en deze effecten (waar mogelijk) meetbaar maken draagt bij aan een transparante en betrouwbare overheid.

Wat gaan wij daarvoor doen in 2024?

Samenwerking en participatie

Terug naar navigatie - Samenwerking en participatie

Door de kracht van onze samenleving te benutten, bereiken we onze doelen
Wij willen inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties betrekken bij beleid en uitvoering. Door vooraf aan te geven welke ruimte er is om mee te denken en mee te doen creëren we duidelijkheid. De door de raad vastgestelde participatieleidraad biedt hiervoor een uitstekende basis. Daarnaast introduceren we een inwonerpanel voor inwoners en ondernemers.
Omdat onze opgaven veelal over de gemeentegrenzen heen gaan, is samenwerking in de regio, met de provincie en andere partijen eveneens belangrijk.
Ten slotte heeft Stichtse Vecht de vernieuwende ideeën en energie van jongeren hard nodig, nu en in de toekomst. We willen met deze groep in gesprek om hen meer te betrekken bij de lokale democratie.

Wat gaan wij daarvoor doen in 2024?

Going concern taken

Terug naar navigatie - Going concern taken

De volgende taken zijn onderdeel van het programma Bestuur:

  • Burgerzaken en publieke dienstverlening
  • Bestuur
  • Bedrijfsvoering
  • Lokale belastingen en heffingen
  • Solide financieel beleid

We monitoren deze taken aan de hand van de op grond van het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) verplichte set indicatoren, tenzij we (aanvullend) een specifieke effectindicator hebben vastgesteld. De verplichte indicatoren zijn opgenomen in de bijlage ‘Verplichte indicatoren door het Rijk’.

Verbonden partijen

Terug naar navigatie - Verbonden partijen

Binnen dit programma werken we samen met NV Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) en Belastingsamenwerking gemeenten en hoogheemraadschap Utrecht (BghU). Voor nadere toelichting hieromtrent verwijzen we naar de paragraaf Verbonden partijen.
Wij werken met de regiogemeenten in U10-verband samen aan de grote maatschappelijke opgaven woningbouw, energietransitie, economische ontwikkeling, mobiliteit en het behoud en ontwikkeling van groen en landschap.

Financieel overzicht programma 1

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Bedragen x €1.000
Programma 1 Begroting 2023 Begroot 2024 Begroot 2025 Begroot 2026 Begroot 2027
Lasten
0.1 Bestuur 4.263 4.427 4.531 4.520 4.527
0.2 Burgerzaken 1.963 2.473 2.386 2.371 2.371
0.4 Overhead 21.264 24.715 24.264 23.981 23.813
0.5 Treasury -349 292 503 570 718
0.6 Belastingen 1.017 1.084 1.081 1.081 1.081
0.8 Overige baten en lasten (stelposten) 3.945 4.805 4.892 5.066 5.530
Totaal Lasten 32.102 37.796 37.656 37.588 38.040
Baten
0.1 Bestuur -1 0 0 0 0
0.2 Burgerzaken -753 -1.436 -1.436 -1.436 -1.436
0.4 Overhead -7 -6 -6 -6 -6
0.5 Treasury -53 -113 -123 -123 -123
0.6 Belastingen -14.364 -15.638 -15.638 -15.638 -15.638
0.7 Algemene uitkering -101.920 -111.572 -112.392 -104.842 -104.255
0.8 Overige baten en lasten (stelposten) 2.331 102 102 265 265
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden -40 -40 -40 -40 -40
Totaal Baten -114.808 -128.704 -129.534 -121.821 -121.233
Gerealiseerd saldo van baten en lasten -82.706 -90.908 -91.878 -84.233 -83.194
Stortingen
0.10 Mutaties reserves 297 0 38 38 0
Onttrekkingen
0.10 Mutaties reserves -244 -2.632 -217 -217 -217
Mutaties reserves 53 -2.632 -179 -179 -217

Toelichting lasten en baten per soort kosten

Terug naar navigatie - Toelichting lasten en baten per soort kosten
Bestuur Begroting Begroting Verschil Begroting Begroting Begroting
2023 2024 2023-2024 2025 2026 2027
Toegerekende personeelslasten 17.136 20.918 3.782 21.008 20.803 20.803
Kapitaallasten -502 -1.173 -671 -375 -1.315 -1.524
Overige lasten 15.468 20.604 5.136 19.575 20.652 21.312
Overige verrekeningen - -2.552 -2.552 -2.552 -2.552 -2.552
Totaal lasten 32.102 37.796 5.694 37.656 37.588 38.040
Totaal baten -114.808 -128.704 -13.896 -129.534 -121.821 -121.233
Geraamd saldo van baten en lasten -82.706 -90.908 -8.202 -91.878 -84.233 -83.194
Toevoeging aan reserves 297 - -297 38 38 -
Onttrekking aan reserves -244 -2.632 -2.388 -217 -217 -217
Geraamde resultaat -82.652 -93.540 -10.888 -92.057 -84.411 -83.410

Toelichting van de verschillen in de lasten van begroting 2024 versus begroting 2023

Terug naar navigatie - Toelichting van de verschillen in de lasten van begroting 2024 versus begroting 2023
Analyse verschillen lasten begroting 2024 t.o.v. begroting 2023 Begroting 2023 Begroting 2024 Verschil
Lasten 32.102 37.796 5.694
Toelichting Besluit Taakveld I/S bedrag
Toegerekende personeelslasten Begroting 2024 Diverse S 3.782
Kapitaallasten Begroting 2024 Diverse S -671
Prijsindexering Begroting 2024 Diverse S 795
Ov.verrekeningen - Versnelling woningbouw (toerekening loon- en inhuurkosten) Kadernota 2024 Diverse S -1.452
Ov.verrekeningen - Toerekening loonkosten aan grond, weg, waterbouw projecten/groot onderhoud (10% VAT) Kadernota 2024 Diverse S -1.100
Onderzoek 213a Kadernota 2024 0.1 Bestuur S 25
Digitaliseren bouwdossiers Kadernota 2024 0.4 Overhead S 125
Migratie Datacenter - ICT infrastructuur op orde Kadernota 2024 0.4 Overhead I 458
Migratie Datacenter Kadernota 2024 0.4 Overhead S 574
Datagestuurd werken Kadernota 2024 0.4 Overhead S 115
Implementatie en migratie aanbesteding Key2Burgerzaken Kadernota 2024 0.2 Burgerzaken I 90
Aanbesteding managed service provider Kadernota 2024 0.4 Overhead I 150
Hosting en softwarelicentie voor raad en commissieleden Kadernota 2024 0.1 Bestuur S 50
Nieuwe financiële applicatie incl. projectadministratie Kadernota 2024 0.4 Overhead S 130
Verkiezingen Kadernota 2024 0.2 Burgerzaken S 60
Duidelijke taal in alle uitlatingen van de gemeente Kadernota 2024 0.2 Burgerzaken S 30
WGA Premie Begroting 2024 0.4 Overhead S 200
Verbonden partijen Begroting 2024 Diverse S 82
Mutaties diverse stelposten Begroting 2024 0.8 Ov. baten en lasten S 2.227
Overige Begroting 2024 Diverse S 24
Totaal mutatie lasten programma 1 5.694

Toelichting van de verschillen in de baten van begroting 2024 versus begroting 2023

Terug naar navigatie - Toelichting van de verschillen in de baten van begroting 2024 versus begroting 2023
Analyse verschillen baten begroting 2024 t.o.v. begroting 2023 Begroting 2023 Begroting 2024 Verschil
Baten -114.808 -128.704 -13.896
Toelichting Besluit Taakveld I/S bedrag
Prijsindexering Kadernota 2024 0.6 Belastingen S -1.274
Effecten ontwikkeling Gemeentefonds Kadernota 2024 0.7 Alg. Uitkering S -2.553
Meicirculaire 2023 Gemeentefonds Begroting 2024 0.7 Alg. Uitkering S -7.098
Dividend Vitens Begroting 2021 0.5 Treasury S -60
Leges reisdocumenten i.v.m. verloop 10-jaarstermijn Begroting 2018 0.2 Burgerzaken S -683
Algemene Uitkering (stelpost) Begroting 2024 0.8 Overige baten en lasten S 177
Mutaties overige stelposten Begroting 2024 0.8 Overige baten en lasten S -2.406
Overige Begroting 2024 Diverse S 1
Totaal mutatie baten programma 1 -13.896

Toelichting reservemutaties 2024

Terug naar navigatie - Toelichting reservemutaties 2024
Mutaties reserves 2024 Bedrag
Onttrekkingen
Algemene reserve (kadernota 2024) 2.400
Algemene reserve (kadernota 2022) 16
Vrijval kapitaaldekkingsreserves 217
Totaal onttrekkingen 2.632
Totaal mutaties 2.632

Budgetten ambities Coalitieakkoord 2022-2026

Terug naar navigatie - Budgetten ambities Coalitieakkoord 2022-2026

De volgende budgetten voor beleidsimpulsen vanuit het coalitieakkoord 2022-2026 'Bouwen aan een stevig fundament voor Stichtse vecht' en de Kadernota 2024 zijn in de begroting 2024-2027 opgenomen. 

Impuls Coalitie akkoord Document Begroting Begroting Begroting Begroting
Omschrijving 2023 2024 2025 2026
Inwonerspanel Coalitieakkoord 2022-2026 50 50 50 50
Fundament op orde Kadernota 2024 1.396 1.412 1.020
Verhoging toeristenbelasting Kadernota 2024 -298 -298 -298
Totaal 50 1.148 1.164 772