Programma 3. Fysiek

Beleid programma 3

Wat willen we bereiken tot en met 2027?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken tot en met 2027?

Voldoende betaalbare en passende woningen

Terug naar navigatie - Voldoende betaalbare en passende woningen

Wij willen meer betaalbare en kwalitatief goede woningen. Daarom werken we hard samen met alle betrokken partijen aan het herstellen van de balans op de woningmarkt voor zowel de behoefte als het aanbod. 

De vraag naar betaalbare woningen bij verschillende doelgroepen is groot. Er zijn ouderen die naar een geclusterde woning voor ouderen (met zorg) willen. Jongeren willen een eigen plek om te wonen. Daarnaast zijn er verschillende doelgroepen die een woning nodig hebben, zoals bepaalde beroepsgroepen, statushouders, daklozen en doorstromers uit maatschappelijke opvang en beschermd wonen. We hebben met name een tekort aan een- en tweepersoons appartementen in de sociale- en middenhuur en aan betaalbare koopwoningen tot € 300.000. Op basis van de huidige prognoses is er in Stichtse Vecht tot 2040 behoefte aan 3.700 woningen. Op dit moment zijn er voldoende woningbouwplannen om aan deze behoefte te voldoen met een totaal van ca. 4.500 woningen. We letten hierbij op een goede spreiding van het woningbouwprogramma binnen de gemeente en bouwen we minimaal 70% in het betaalbare segment. Hiermee geven we uitvoering aan de Woondeal U10 2022-2030. 

Bij deze opgave hebben we de volgende ambities:

  • We bouwen tot 2030 4.500 woningen
  • We versterken de samenwerking met de woningbouwcorporaties
  •  We geven uitvoering aan het Volkshuisvestigingsprogramma
  • We bekijken woningbouw vanuit een breder perspectief

Wat gaan wij daarvoor doen in 2024?

Een klimaatbestendige leefomgeving en duurzame energievoorziening

Terug naar navigatie - Een klimaatbestendige leefomgeving en duurzame energievoorziening

We willen een klimaatbestendige en daarmee gezonde en veilige leefomgeving, waarbij energiebesparing en een grotere onafhankelijkheid van fossiele brandstoffen belangrijke pijlers zijn. 

De lokale urgentie van deze opgave volgt uit mondiale trends en ontwikkelingen; klimaatverandering en afspraken hierover in het Klimaatakkoord, de schaarste (en daarmee samenhangende prijsstijgingen) van fossiele brandstoffen en het belang van een goede luchtkwaliteit. Om de CO2-uitstoot te verlagen en uitputting van fossiele brandstoffen voor te zijn, werken we in Stichtse Vecht aan slimme besparingen, het opwekken van meer duurzame energie en nemen we geleidelijk afscheid van aardgas. We zijn lokaal en regionaal in gesprek om deze overstap zo haalbaar en betaalbaar mogelijk te maken voor Stichtse Vecht en haar inwoners. De energietransitie is van iedereen en kunnen we alleen samen maken. Het is geen gemakkelijke opgave. Samen werken we aan een gezonde, duurzame en prettige leefomgeving.


Bij deze opgave hebben we de volgende ambities:

  • We nemen onze verantwoordelijkheid als het gaat om de klimaatverandering
  • We maken afspraken met verhuurders van woningen
  • We kijken realistisch naar de energietransitie
  • We verplichten niemand om van het gas af te gaan

Wat gaan wij daarvoor doen in 2024?

Bereikbare, duurzame en verkeersveilige mobiliteit

Terug naar navigatie - Bereikbare, duurzame en verkeersveilige mobiliteit

We willen bereikbare, duurzame en verkeersveilige vervoersstromen die leefbaar en gezond zijn voor iedereen. Dit doen we zonder verdere groei van het autoverkeer door vooral een toename van andere modaliteiten zoals fiets, openbaar vervoer en voetgangersverkeer.

Wij zien dat de mobiliteit op onze wegen toeneemt. Dit is onder andere het gevolg van de centrale ligging van onze gemeente tussen Utrecht en Amsterdam en het toenemende inwoneraantal in onze provincie. Er wordt gewerkt aan een nieuw mobiliteitsprogramma. Het college stelt een startnotitie op en legt deze voor aan de gemeenteraad. We geven prioriteit aan openbaar vervoer, fiets en verkeersveiligheid. Daarbij hebben we oog voor de verschillen in bereikbaarheid van verschillende delen van onze gemeente en de daarbij passende vervoersstromen.

Bij deze opgave hebben we de volgende ambities:

  • We anticiperen op de toename van de mobiliteit
  • We zetten in op doorstroming van A naar B
  • We kijken met een nieuwe blik naar de parkeernormen
  • We betrekken inwoners om de juiste keuzes te maken
  • We zien kansen bij station Breukelen

Wat gaan wij daarvoor doen in 2024?

Veilige en leefbare buurten, dorpen en landelijk gebied

Terug naar navigatie - Veilige en leefbare buurten, dorpen en landelijk gebied

Wij willen dat iedereen in Stichtse Vecht veilig kan wonen en ondernemen én we willen werken aan een krachtig en vitaal landelijk gebied. We willen een goede balans tussen natuur, landbouw, water, cultuurhistorie, landschap en recreatie. 

We willen de landschappelijke kwaliteiten en diversiteit behouden en versterken. De 17de eeuw en de waterlinies hebben onze gemeente vormgegeven. We zien veranderingen in de kernen door o.a. verschuiving van de bevolkingsopbouw en verandering van de klimaatverandering. We zetten in op een gezonde en toegankelijke omgeving waarin jong en oud fijn wonen, werken en hun vrije tijd besteden. 
Door verschillende oorzaken zal het gebruik van het landelijk gebied in de toekomst veranderen. Hoe kunnen we boeren helpen bij de ontwikkelingen waarvoor ze staan waarbij we rekening houden met de bijzondere ruimtelijke landschappelijke kwaliteiten. We zoeken naar een nieuwe balans voor het platteland. 
Een gebiedsgerichte benadering om deze vraagstukken aan te pakken ligt voor de hand. Dit doen we samen met inwoners, ondernemers, belangenverenigingen en andere overheden.

Bij deze opgave hebben we de volgende ambities:

  • We zijn samen verantwoordelijk voor een veilige leefomgeving
  • We zorgen voor vitale kernen
  • We zorgen voor een schone en groene openbare ruimte
  • We koesteren ons waardevolle gebied
  • We kijken naar kansen voor een toekomstbestendig platteland 

Wat gaan wij daarvoor doen in 2024?

Relevante beleidskaders

Terug naar navigatie - Relevante beleidskaders

Voor de opgaven en doelen in het programma Fysiek zijn de volgende relevante beleidskaders door de raad vastgesteld:

Opgave / Doel   Kaders
Voldoende betaalbare en passende woningen
  • Omgevingsvisie Stichtse Vecht (12 jan 2022)
  • Integraal Ruimtelijk Perspectief – IRP (2 feb 2022)
Een klimaatbestendige leefomgeving en duurzame energievoorziening
  • Omgevingsvisie Stichtse Vecht (12 jan 2022)
  • Transitievisie Warmte (13 jan 2022)
  • Op Weg naar Nieuwe energie (15 dec 2020)
  • Beleidskader Zonnevelden (15 dec 2020)
  • RES 1.0 (29 sep 2020)
  • Toekomstvisie bedrijventerreinen (3 nov 2020)
Bereikbare, duurzame en verkeersveilige mobiliteit
  • Omgevingsvisie Stichtse Vecht (12 jan 2022)
Veilige en leefbare buurten, dorpen en landelijk gebied
  • Omgevingsvisie Stichtse Vecht (12 jan 2022)
  • Perspectiefnota Landbouw (7 jul 2021)
  • Toekomstvisie bedrijventerreinen (3 nov 2020)
  • Integraal Veiligheidsplan Stichtse Vecht 2023-2026 (20 dec 2022)

Going concern taken

Terug naar navigatie - Going concern taken

De volgende taken zijn onderdeel van het programma Fysiek:

  • Verkeer, vervoer en waterstaat
  • Openbaar groen
  • Riolering
  • Afval
  • Milieubeheer
  • Begraafplaatsen
  • Volkshuisvesting en ruimtelijke ordening

We monitoren deze taken aan de hand van de op grond van het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) verplichte set indicatoren, tenzij we (aanvullend) een specifieke effectindicator hebben vastgesteld. De verplichte indicatoren zijn opgenomen in de bijlage ‘Verplichte indicatoren door het Rijk’.

Verbonden partijen

Terug naar navigatie - Verbonden partijen

Binnen dit programma werken we samen met Plassenschap Loosdrecht e.o., Recreatieschap Stichtse Groenlanden, Omgevingsdienstregio Utrecht (ODRU), Afvalverwijdering Utrecht (AVU), Stichting Milieu Educatief Centrum Maarssen (MECC) en Stichting Urgentiecommissie West Utrecht (SUWU). Voor nadere toelichting hieromtrent verwijzen we naar de paragraaf Verbonden partijen.
Wij werken met de regiogemeenten in U10-verband samen aan de grote maatschappelijke opgaven.

Financieel overzicht programma 3

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Bedragen x €1.000
Programma 3 Begroting 2023 Begroot 2024 Begroot 2025 Begroot 2026 Begroot 2027
Lasten
0.8 Overige baten en lasten (stelposten) 34 0 0 -102 1
2.0 Verkeer, vervoer en waterstaat 12.235 12.989 13.992 13.196 13.331
5.7 Openbaar groen 6.819 7.531 7.655 7.674 7.740
7.2 Riolering 6.000 5.996 6.025 6.137 6.180
7.3 Afval 7.331 8.410 8.962 8.944 8.931
7.4 Milieubeheer 2.744 3.960 3.953 3.775 3.676
7.5 Begraafplaatsen 480 548 547 538 538
8.0 Volkshuisvesting en ruimtelijke ordening 7.568 10.858 7.713 6.428 6.374
Totaal Lasten 43.212 50.291 48.847 46.590 46.770
Baten
0.8 Overige baten en lasten (stelposten) -172 0 0 0 0
2.0 Verkeer, vervoer en waterstaat -209 -208 -208 -208 -208
5.7 Openbaar groen -153 -191 -191 -191 -191
7.2 Riolering -7.440 -8.402 -8.465 -8.595 -8.644
7.3 Afval -9.079 -10.829 -12.388 -12.367 -12.352
7.4 Milieubeheer -200 -1.110 -1.120 -1.100 -1.100
7.5 Begraafplaatsen -483 -600 -600 -599 -599
8.0 Volkshuisvesting en ruimtelijke ordening -4.131 -7.637 -4.667 -3.435 -3.435
Totaal Baten -21.867 -28.977 -27.639 -26.495 -26.530
Gerealiseerd saldo van baten en lasten 21.345 21.314 21.208 20.094 20.240
Stortingen
0.10 Mutaties reserves 932 921 893 893 893
Onttrekkingen
0.10 Mutaties reserves -1.019 -605 -1.119 -152 -53
Mutaties reserves -86 316 -226 741 840

Toelichting lasten en baten per soort kosten

Terug naar navigatie - Toelichting lasten en baten per soort kosten
Fysiek Begroting Begroting Verschil Begroting Begroting Begroting
2023 2024 2023-2024 2025 2026 2027
Toegerekende personeelslasten 9.466 11.029 1.562 11.029 10.612 10.612
Kapitaallasten 6.257 6.842 585 8.352 8.675 8.954
Overige lasten 27.489 30.847 3.358 29.466 27.303 27.204
Overige verrekeningen GREX - 1.573 1.573 - - -
Totaal lasten 43.212 50.291 7.079 48.847 46.590 46.770
Baten -23.008 -26.972 -3.964 -27.639 -26.495 -26.530
Overige verrekeningen GREX 1.141 -2.005 -3.146 - - -
Totaal baten -21.867 -28.977 -7.110 -27.639 -26.495 -26.530
Geraamd saldo van baten en lasten 21.345 21.314 -31 21.208 20.094 20.240
Toevoeging aan reserves 932 921 -12 893 893 893
Onttrekking aan reserves -1.019 -605 414 -1.119 -152 -53
Geraamde resultaat 21.258 21.629 371 20.982 20.835 21.080

Toelichting van de verschillen in de lasten van begroting 2024 versus 2023

Terug naar navigatie - Toelichting van de verschillen in de lasten van begroting 2024 versus 2023
Analyse verschillen lasten begroting 2024 t.o.v. begroting 2023 Begroting 2023 Begroting 2024 Verschil
Lasten 43.212 50.291 7.079
Toelichting Besluit Taakveld I/S bedrag
Toegerekende personeelslasten Begroting 2024 Diverse S 656
Personeel Kadernota: Omgevingswet Kadernota 2024 Diverse S 319
Personeel Kadernota: Fundament op orde Kadernota 2024 Diverse S 265
Personeel Kadernota: Gebiedsvisies en IHP Kadernota 2024 Diverse S 190
Personeel Kadernota: SPUK CDOKE Kadernota 2024 Diverse S 725
Kapitaallasten Begroting 2024 Diverse S 585
Prijsindexering Begroting 2024 Diverse S 2.740
Stijging lasten afvalverwerking Begroting 2024 7.3 Afval S 114
Daling lasten riolering Begroting 2024 7.2 Riolering S -256
Lagere raming groot onderhoud civiele kunstwerken Begroting 2023 2.0 verkeer vervoer en waterstaat I -624
Budget voor feest Maarssenboek Kadernota 2024 2.0 verkeer vervoer en waterstaat I 40
Verlaging leefbaarheidsbudget Kadernota 2024 2.0 verkeer vervoer en waterstaat I -40
Subsidieregeling stimuleringsfonds duurzaamheid Raadsbesluit juni 2023 7.4 Milieubeheer I 100
Materieel budget SPUK CDOKE Kadernota 2024 7.4 Milieubeheer S 100
Uitvoeringsprogramma vitaal platteland en opstellen gebiedsvisies Kadernota 2024 8.0 Volkshuisvesting en RO I 190
Actualisatie grondexploitaties en ontwikkellocaties Bestuursrapportage 22/23 8.0 Volkshuisvesting en RO I 1.877
Overige Begroting 2023 Diverse S 98
Totaal mutatie lasten programma 3 7.079

Toelichting van de verschillen in de baten van begroting 2024 versus 2023

Terug naar navigatie - Toelichting van de verschillen in de baten van begroting 2024 versus 2023
Analyse verschillen baten begroting 2024 t.o.v. begroting 2023 Begroting 2023 Begroting 2024 Verschil
Baten -21.867 -28.977 -7.110
Toelichting Besluit Taakveld I/S bedrag
Prijsindexering Begroting 2024 Diverse S -1.273
Verhoging baten rioolheffing Kadernota 2024 7.2 Riolering S -633
Verhoging baten afvalstoffenheffing Kadernota 2024 7.3 Afval en 0.8 Overige baten en lasten S -1.331
Verlaging baten deelstromen afvalverwerking Begroting 2024 7.3 Afval S 432
CDOKE Kadernota 2024 7.4 Milieubeheer S -910
Verhoging leges begraafplaatsen Kadernota 2024 7.5 Begraafplaatsen S -74
Actualisatie grondexploitaties en ontwikkellocaties Bestuursrapportage 22/23 8.0 Volkshuisvesting en RO I -1.883
Verhoging leges Omgevingsvergunningen Kadernota 2024 8.0 Volkshuisvesting en RO S -1.422
Overige Begroting 2023 Diverse S -16
Totaal mutatie baten programma 3 -7.110

Toelichting reservemutaties 2024

Terug naar navigatie - Toelichting reservemutaties 2024

Voor de versnelling van grote projecten (Zuilense Vecht, Breukelen-Noord, Planetenbaan en Zogwetering) heeft de gemeenteraad ingestemd met het tijdelijk verhogen van de maximum omvang van de Algemene reserve grondexploitaties. In de Bestuursrapportage 2023 zijn, op begrotingsbasis, alle beschikbare middelen voor de versnelling van grote projecten ingezet. 

Mutaties reserves 2024 Bedrag
Stortingen
Dotatie groot onderhoud civiele kunstwerken 921
Totaal stortingen 921
Onttrekkingen
Vrijval kapitaaldekkingsreserves -53
Grondexploitatie -38
Subsidieregeling stimuleringsfonds duurzaamheid -100
Dekking groot onderhoud civiele kunstwerken -414
Totaal onttrekkingen -605
Totaal mutaties 316

Budgetten ambities Coalitieakkoord 2022-2026

Terug naar navigatie - Budgetten ambities Coalitieakkoord 2022-2026

De volgende budgetten voor beleidsimpulsen vanuit het coalitieakkoord 2022-2026 'Bouwen aan een stevig fundament voor Stichtse vecht' en de Kadernota 2024 zijn in de begroting 2024-2027 opgenomen. 

Impuls Coalitie akkoord Document Begroting Begroting Begroting Begroting
Omschrijving 2023 2024 2025 2026
Duurzaamheid Coalitieakkoord 2022-2026 180 180 180 180
Kinderboerderijen Coalitieakkoord 2022-2026 70 70 70 70
Versnelling woningbouw Coalitieakkoord 2022-2026 PM 1.700 1.700 1.700
Versnelling woningbouw - anterieure overeenkomsten Coalitieakkoord 2022-2026 PM -1.700 -1.700 -1.700
Opstellen gebiedsvisies Kadernota 2024 150 135 135
Totaal 250 400 385 385