In de Bestuursrapportage zijn per programma de beleidsverantwoording en de financiële prognose per 1 mei 2024 opgenomen. In de bestuursrapportage wordt de voortgang op de benoemde mijlpalen in de Programmabegroting 2024 behandeld. De mijlpalen uit de Programmabegroting 2024 is niet het enige wat het college uitvoert, maar wel waarover in deze Bestuursrapportage wordt gerapporteerd.
Beleidsverantwoording
In de beleidsverantwoording zijn de volgende onderdelen opgenomen, waarbij de mijlpalen de stand van zaken per 1 mei 2024 weergegeven:
- De eerst W-vraag (Wat willen we bereiken?) uit de begroting 2024
Voor de leesbaarheid is alleen de vraag herhaald. De toelichting uit de begroting is niet herhaald.
- De tweede W-vraag (Wat gaan we ervoor doen ?) uit de begroting 2024
Voor de leesbaarheid is alleen de vraag herhaald. De toelichting uit de begroting is niet herhaald.
- De mijlpalen, waarmee het resultaat van de tweede W vraag concreter wordt geduid.
De stand van zaken van de mijlpaal of tweede W-vraag (bij ontbreken van een mijlpaal) worden ingevuld onder het kopje 'realisatie'. De realisatie wordt ook weergegeven met de kleuren groen (mijlpaal is behaald per 1 mei 2024), oranje (mijlpaal is nog niet behaald per 1 mei, maar wordt behaald in 2024) of rood (mijlpaal wordt niet gehaald in 2024). Indien meerdere mijlpalen zijn benoemd bij de 2e W-vraag dan geldt de vraag voor alle mijlpalen. Dus bij vier mijlpalen is het stoplicht alleen groen indien alle vier de mijlpalen zijn behaald voor 1 mei 2024, etc.
Financiële prognose
De raad heeft de kaders voor de Bestuursrapportage vastgesteld in de financiële verordening. Zo bevat de tussentijdse rapportage een toelichting op afwijkingen van lasten en baten per taakveld groter dan € 50.000 en op afwijkingen met politieke relevantie.
Bij de presentatie van de prognoses worden:
- Salarissen en inhuur ten laste van de loonsom op totaalniveau beoordeeld en de uitkomst bij programma 1 verwerkt bij het taakveld 'overhead'.
- Afschrijvingen en rente op totaalniveau beoordeeld. De uitkomst van de rente wordt bij programma 1 verwerkt bij het taakveld 'treasury'. De vrijval van de afschrijvingen worden ingezet als dekkingsmiddel (zie Financieel beeld).
- De mutaties in reserves en voorzieningen en uitgaven ten laste van reserves en voorzieningen gelijkgesteld aan de begroting, tenzij de afwijking nu al dermate duidelijk is of politiek relevant is om mee te nemen.
Conform voorgaande jaren is per programma een budgetneutrale begrotingswijziging opgenomen. Dit zijn significante wijzigingen over de programma’s heen en volume verhogende wijzigingen waaraan de raad goedkeuring moet geven. De begrotingswijziging wordt vooral gemaakt voor grotere afwijkingen, waarvan met een redelijke mate van zekerheid is vast te stellen dat ze gaan plaatsvinden en waarvoor dekking beschikbaar is.
Daarnaast is een aparte begrotingswijziging met de belangrijkste prognoses en de voorgestelde dekkingsmiddelen opgenomen. Door deze begrotingswijziging bij de Bestuursrapportage te voegen, voorkomen we dat we bij de rechtmatigheidsverantwoording in de jaarrekening 2024 begrotingsonrechtmatigheden moeten melden, die eigenlijk al door de raad zijn vastgesteld.
Bijlagen
In bijlage 1 is een actualisatie opgenomen van de investeringsplanning. Zoals in de Kadernota 2025 vermeld wordt er gewerkt aan een realistische en uitvoerbare investeringsagenda voor de jaren 2024 t/m 2029. De uitkomsten hiervan worden in deze Bestuursrapportage en in de Programmabegroting 2025 verwerkt.
Toelichting tabellen
Bij de financiële cijfers worden lasten / nadeel met een positief getal weergegeven en baten / voordeel met een negatief getal. Onttrekkingen uit de reserves zijn voor de exploitatie een bate en dus een negatief getal. Toevoegingen aan de reserves zijn lasten voor de exploitatie en dus een positief getal.
Voor de leesbaarheid is gekozen om bedragen af te ronden op € 1.000. Indien daarvan wordt afgeweken, dan wordt dat bij de tabel aangegeven. Het kan gebeuren dat hierdoor bij de tabellen een minimaal verschil optreedt door deze afrondingen.