Voor programma 1 Bestuur is het voornaamste nadelig effect de overschrijding van de uitgaven door de migratie van het datacenter en diverse overig uitgaven voor applicaties en ICT van € 1,2 miljoen en de extra kosten van de verkiezingen van € 0,2 miljoen. Hiertegenover staat een voordelig effect van € 0,3 miljoen meer leges opbrengsten door de paspoortpiek en hogere opbrengsten OZB van € 0,45 miljoen. De hogere rentekosten worden gedekt uit het structureel weerstandsvermogen.
Voor programma 3 Fysiek bestaat het nadeel met name uit de hogere bijdrage 2024 aan de ODRU (€ 0,315 miljoen). Wij vangen deze stijging van onze deelnemersbijdrage op door de inzet van de stelpost loon- en prijsindexaties. Wegens capaciteitstekort, tot eind 2024, wordt er naar verwachting € 0,35 miljoen minder uitgegeven op baggeren en onderhoudswerkzaamheden bij oevers en kades van binnenwateren en op burgerbeheer en biodiversiteit. De komende jaren zal op verschillende locaties de beschoeiing vervangen moeten worden, zoals langs het Zandpad. In deze Bestuursrapportage en voor de Begroting 2025 zal in kaart gebracht worden welke aanvullende (voorbereidende) investeringsbudgetten hiervoor benodigd zijn.
Het nadelig effect bij programma 4 Sociaal wordt voornamelijk veroorzaakt door de hogere kosten van de jeugdhulp.Bij het vaststellen van de begroting 2024 is de gemeenteraad middels een memo geïnformeerd over verschillende scenario’s voor de kostenontwikkeling van TIM SV. Voor 2024 was er sprake van drie scenario’s, variërend van een optimistisch tot een pessimistisch scenario. Dit leverde een bandbreedte op voor een realistisch scenario waarmee de gemeente rekening heeft gehouden bij de kostenontwikkeling voor TIM SV.
In de begroting 2024 is de onderkant van het realistische scenario aangehouden. Hiermee voorkomen we dat we nu al bezuinigingen moeten doorvoeren, die ten koste gaan van het voorzieningenniveau in de gemeente (ook bij andere domeinen), die achteraf niet noodzakelijk blijken te zijn.
De bandbreedte voor de kosten van TIM SV werd ingeschat tussen de € 18,8 en € 23,1 miljoen. Naast de reeds door het college vastgestelde verhoging van € 2,2 miljoen, verwachten we een extra € 4,3 miljoen uit te moeten geven, zodat de totale voorlopige aanvullende bijdrage uitkomt op € 6,5 miljoen en de totale bijdrage 2024 aan TIM SV op totaal € 23,1 miljoen (de bovenkant van de bandbreedte van het realistische scenario). Als rekening gehouden wordt met het effect van de maatregelen voorveld van € 1,659 miljoen, zoals uitgewerkt in de Bestuursopdracht voorveld, dan verwachten we de aanvullende bijdrage TIM SV te kunnen beperken tot € 4,841 miljoen. *)
Het nadelig effect op programma 5 Samenleving bedraagt € 1,1 miljoen. Dit wordt vooral veroorzaakt door onderwijshuisvesting (€ 0,476 miljoen), hogere kosten bij ‘t Kikkerfort (€ 0,27 miljoen) en extra lasten voor Sportfonds Nederland (€ 0,25 miljoen).
*) We hebben recent informatie gekregen over het 2e kwartaal, die op een significant andere ontwikkeling lijken te duiden ten opzichte van de cijfers zoals gepresenteerd op dit punt in deze Bestuursrapportage. Deze cijfers vragen echter nog nadere bestudering en bespreking. Na afronding hiervan zal de raad geïnformeerd worden via een RIB.