Financieel beeld

Financieel beeld 2024 - Samenvatting

Terug naar navigatie - Financieel beeld 2024 - Samenvatting

In onderstaande tabel is de financiële prognose van het verwacht resultaat over 2024 per programma gepresenteerd. Het te verwachten resultaat komt op € 0,394 miljoen voordelig. 
De begroting 2024 start met een voordelig saldo van € 569.000. Het totaal aan verwachte nadelige afwijkingen ten opzichte van dit begrotingssaldo bedraagt € 8.541.000. Het verwachte resultaat komt hiermee op € 7.972.000 nadelig. In onderstaande tabel zijn een aantal dekkingsmogelijkheden opgenomen voor een bedrag van € 8.366.000, die bijdragen aan het verminderen van het tekort.

Financiële prognose afwijkingen per programma (bedragen x € 1.000) Bedrag
Begrotingssaldo 2024 -569
Verwachte financiële afwijkingen
Bestuur 700
Veiligheid -
Fysiek 145
Sociaal 6.560
Samenleving 1.136
Totaal verwachte financiële afwijkingen 8.541
Verwacht resultaat 2024 7.972
Dekkingsmogelijkheden
Meicirculaire 2024 -1.112
September- en decembercirculaire 2023 -834
Effect maatregelen bestuursopdracht voorveld -1.659
Inzet structureel weerstandsvermogen -2.440
Regeling opvang Oekraïne en TGO -1.000
Afschrijvingslasten -1.321
Totaal dekkingsmogelijkheden -8.366
Totaal (negatief bedrag = voordeel; positief bedrag = nadeel) -394

Begin dit jaar is de gemeente overgegaan op een nieuw salarissysteem. Door technische problemen is het nog niet gelukt om de gegevens uit het nieuwe salarissysteem in te lezen in het financiële systeem. Met de nu beschikbare informatie is de verwachting dat de totale loonsom (salariskosten vast personeel en inhuurkosten ten laste van de loonsom) binnen bestaand budget blijft.

Toelichting financiële prognose afwijkingen per programma

Terug naar navigatie - Toelichting financiële prognose afwijkingen per programma

Voor programma 1 Bestuur is het voornaamste nadelig effect de overschrijding van de uitgaven door de migratie van het datacenter en diverse overig uitgaven voor applicaties en ICT van € 1,2 miljoen en de extra kosten van de verkiezingen van € 0,2 miljoen. Hiertegenover staat een voordelig effect van € 0,3 miljoen meer leges opbrengsten door de paspoortpiek en hogere opbrengsten OZB van € 0,45 miljoen. De hogere rentekosten worden gedekt uit het structureel weerstandsvermogen.

Voor programma 3 Fysiek bestaat het nadeel met name uit de hogere bijdrage 2024 aan de ODRU (€ 0,315 miljoen). Wij vangen deze stijging van onze deelnemersbijdrage op door de inzet van de stelpost loon- en prijsindexaties. Wegens capaciteitstekort, tot eind 2024, wordt er naar verwachting € 0,35 miljoen minder uitgegeven op baggeren en onderhoudswerkzaamheden bij oevers en kades van binnenwateren en op burgerbeheer en biodiversiteit. De komende jaren zal op verschillende locaties de beschoeiing vervangen moeten worden, zoals langs het Zandpad. In deze Bestuursrapportage en voor de Begroting 2025 zal in kaart gebracht worden welke aanvullende (voorbereidende) investeringsbudgetten hiervoor benodigd zijn.


Het nadelig effect bij programma 4 Sociaal wordt voornamelijk veroorzaakt door de hogere kosten van de jeugdhulp.Bij het vaststellen van de begroting 2024 is de gemeenteraad middels een memo geïnformeerd over verschillende scenario’s voor de kostenontwikkeling van TIM SV. Voor 2024 was er sprake van drie scenario’s, variërend van een optimistisch tot een pessimistisch scenario. Dit leverde een bandbreedte op voor een realistisch scenario waarmee de gemeente rekening heeft gehouden bij de kostenontwikkeling voor TIM SV. 
In de begroting 2024 is de onderkant van het realistische scenario aangehouden. Hiermee voorkomen we dat we nu al bezuinigingen moeten doorvoeren, die ten koste gaan van het voorzieningenniveau in de gemeente (ook bij andere domeinen), die achteraf niet noodzakelijk blijken te zijn.
De bandbreedte voor de kosten van TIM SV werd ingeschat tussen de € 18,8 en € 23,1 miljoen. Naast de reeds door het college vastgestelde verhoging van € 2,2 miljoen, verwachten we een extra € 4,3 miljoen uit te moeten geven, zodat de totale voorlopige aanvullende bijdrage uitkomt op € 6,5 miljoen en de totale bijdrage 2024 aan TIM SV op totaal € 23,1 miljoen (de bovenkant van de bandbreedte van het realistische scenario). Als rekening gehouden wordt met het effect van de maatregelen voorveld van € 1,659 miljoen, zoals uitgewerkt in de Bestuursopdracht voorveld, dan verwachten we de aanvullende bijdrage TIM SV te kunnen beperken tot € 4,841 miljoen. *)

Het nadelig effect op programma 5 Samenleving bedraagt € 1,1 miljoen. Dit wordt vooral veroorzaakt door onderwijshuisvesting (€ 0,476 miljoen), hogere kosten bij ‘t Kikkerfort (€ 0,27 miljoen) en extra lasten voor Sportfonds Nederland (€ 0,25 miljoen).

*) We hebben recent informatie gekregen over het 2e kwartaal, die op een significant andere ontwikkeling lijken te duiden ten opzichte van de cijfers zoals gepresenteerd op dit punt in deze Bestuursrapportage. Deze cijfers vragen echter nog nadere bestudering en bespreking. Na afronding hiervan zal de raad geïnformeerd worden via een RIB.

Toelichting dekkingsmogelijkheden

Terug naar navigatie - Toelichting dekkingsmogelijkheden

Meicirculaire 2024
Uit het memo Hoofdlijnen Meicirculaire 2024 blijkt een positief effect van € 1,112 miljoen. Dit is nog niet verwerkt in de Bestuursrapportage en kan daarom ingezet worden als dekkingsmiddel. 

September- en decembercirculaire 2023
Voorgesteld wordt om de extra middelen vanuit de September- en Decembercirculaire 2023 van € 1,149 miljoen, die zijn toegevoegd aan de stelpost voor de indexatie van lonen en prijzen, in te zetten voor enerzijds de hogere bijdrage van de ODRU van € 315.000 en anderzijds als algemeen dekkingsmiddel.

Inzet structureel weerstandsvermogen
Er wordt voorgesteld om het gehele structurele weerstandsvermogen van € 2,590 miljoen in te zetten ter dekking van het rentenadeel van € 150.000 en voor gedeeltelijke dekking van de hogere kosten van de jeugdhulp.

Regeling opvang Oekraïne en TGO
Er is voorlopig geen zicht op terugkeer van de ontheemden naar hun vaderland. In oktober is de Richtlijn Tijdelijke Bescherming (RTB) met een jaar verlengd tot 4 maart 2025. Deze richtlijn geeft vluchtelingen uit Oekraïne recht op opvang en medische zorg. Maar ook op onderwijs voor minderjarige kinderen en de mogelijkheid om te werken. Wij verwachten in 2024 een voordeel van € 1,0 miljoen, omdat er sprake is van efficiency in de opvang en uitvoering ten opzichte van de normvergoeding. 

Afschrijvingslasten
Bij de jaarrekening 2023 zijn kredieten afgesloten en doorgeschoven naar latere jaren. Om deze reden valt er in 2024 € 1,312 miljoen vrij, die ingezet kan worden als dekkingsmiddel.

Begrotingswijziging 2024

Terug naar navigatie - Begrotingswijziging 2024

Conform voorgaande jaren is per programma een budgetneutrale begrotingswijziging opgenomen. Dit zijn significante wijzigingen over de programma’s heen en volume verhogende wijzigingen hetgeen het budgetrecht van de raad betreft. De begrotingswijziging wordt vooral gemaakt voor grotere afwijkingen, waarvan met een redelijke mate van zekerheid is vast te stellen dat ze gaan plaatsvinden en waarvoor dekking beschikbaar is. 

Daarnaast is in onderstaande tabel een aparte begrotingswijziging met de belangrijkste prognoses en de voorgestelde dekkingsmiddelen opgenomen. Door deze begrotingswijziging bij de Bestuursrapportage te voegen, voorkomen we dat we bij de rechtmatigheidsverantwoording in de jaarrekening 2024 begrotingsonrechtmatigheden moeten melden, die eigenlijk al door de raad zijn vastgesteld. In deze begrotingswijziging zijn op hoofdlijnen en met afgeronde bedragen de belangrijkste prognoses en de voorgestelde dekkingsmiddelen opgenomen. Het saldo van deze begrotingswijziging bedraagt € 210.000 negatief, waardoor het resultaat na verwerking van deze begrotingswijziging € 359.000 voordelig is. Dit wijkt met € 35.000 af van het geprognotiseerde resultaat van € 394.000 in de voorgaande tabel.

Programma Taakveld Onderwerp Lasten (L) 2024
(bedragen x € 1.000) Baten (B) Bedrag
Bestuur 0.2 Burgerzakensysteem en verkiezingen L 200
Bestuur 0.4 Diversen ICT / werving en selectie L 1.200
Bestuur 0.2 Leges opbrengsten paspoort B -300
Bestuur 0.6 Belastingopbrengsten OZB B -450
Fysiek 5.7 Baggeren en onderhoudswerkzaamheden oevers en kades L -350
Sociaal 6.7 TIM SV L 6.500
Sociaal 7.1 GGD L 200
Samenleven 4.0 Onderwijshuisvesting L 450
Samenleven 5.2 Kikkerfort / Sportfonds Nederland L 550
Totaal Prognose 8.000
Bestuur 0.7 Meicirculaire 2024 B -1.100
Bestuur 0.8 September- en decembercirculaire 2023 L -800
Bestuur 0.8 Inzet structureel weerstandsvermogen L -2.440
Sociaal 6.1 Regeling opvang Oekraïne en TGO L 500
Sociaal 6.1 Regeling opvang Oekraïne en TGO B -1.000
Sociaal 6.7 Maatregelen voorveld L -1.650
Diverse Divers Kapitaallasten L -1.300
Totaal Dekkingsmogelijkheden -7.790
Totaal + = hogere lasten of lagere baten - = lagere lasten of hogere baten 210
(bedragen x € 1.000) Bedrag
Begrotingssaldo 2024 -569
Voorgestelde begrotingswijziging Berap 2024 210
Begrotingssaldo 2024 na verwerking Berap 2024 -359

Ontwikkeling algemene reserve

Terug naar navigatie - Ontwikkeling algemene reserve

Het verloop van de algemene reserve is in onderstaande tabel weergegeven.

 

Verloop Algemene reserve (bedragen x €1.000) Bedrag
Saldo 31 december 2023 15.991
Stortingen
Begroting 2024 569
Besluit jaarrekening 2023: rekeningsaldo 2023 4.884
Onttrekkingen
Kadernota 2024: incidenteel algemene reserve -2.416
Voorstel jaarrekening 2023: budgetoverheveling vanuit 2023 naar 2024 -1.489
Voorstel jaarrekening 2023: toevoeging aan bestemmingsreserve grondexploitatie -400
Saldo 27 juni 2023 (na besluitvorming jaarrekening 2023) 17.139
AF: mutatie verwacht saldo Bestuursrapportage 2024 -210
Prognose saldo 31 december 2024 16.929

Weerstandsvermogen

Het weerstandsvermogen is de mate waarin de gemeente in staat is middelen vrij te maken om substantiële tegenvallers op te vangen, zonder dat dit gevolgen heeft voor het bestaande beleid. Het weerstandsvermogen bestaat uit twee onderdelen: de risico’s en de weerstandscapaciteit. Als normratio voor het weerstandsvermogen (de verhouding tussen de beschikbare en benodigde weerstandscapaciteit) heeft de raad een streefnorm tussen de 1,4 en 2 (ruim voldoende) bepaald. 

Op basis van bovenstaande verloop van de algemene reserve wordt de weerstandsratio 2,3. In de jaarrekening 2023 is deze 2,18 en in de begroting 2024 is deze 1,6.