Programma 1. Bestuur

Beleid programma 1

Wat willen we bereiken tot en met 2027?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken tot en met 2027?

Financieel overzicht programma 1

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Bedragen x €1.000
Programma 1 Begroting 2024 na wijziging Prognose 2024 Afwijking begroting - prognose 2024
Lasten
0.1 Bestuur 4.402 4.402 0
0.2 Burgerzaken 2.423 2.643 220
0.4 Overhead 24.790 25.970 1.180
0.5 Treasury 292 292 0
0.6 Belastingen 1.084 1.084 0
0.8 Overige baten en lasten (stelposten) 4.805 5.954 1.149
Totaal Lasten 37.796 40.346 2.549
Baten
0.1 Bestuur 0 0 0
0.2 Burgerzaken -1.436 -1.736 -300
0.4 Overhead -6 -6 0
0.5 Treasury -113 -63 50
0.6 Belastingen -15.638 -16.088 -450
0.7 Algemene uitkering -111.572 -112.722 -1.149
0.8 Overige baten en lasten (stelposten) 102 102 0
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden -40 -40 0
Totaal Baten -128.704 -130.553 -1.849
Gerealiseerd saldo van baten en lasten -90.908 -90.208 700
Stortingen
0.10 Mutaties reserves 0 0 0
Onttrekkingen
0.10 Mutaties reserves -2.632 -2.632 0
Mutaties reserves -2.632 -2.632 0

Toelichting afwijking lasten

Terug naar navigatie - Toelichting afwijking lasten

 

0.2 Burgerzaken
In 2024 zijn de kosten voor het burgerzakensysteem € 100.000 hoger dan begroot, doordat zowel het oude als het nieuwe systeem tijdelijk naast elkaar draaien en vanwege de aanschaf van het volledige pakket van de nieuwe leverancier, inclusief het Kansendossier. Hoewel dit meer kosten met zich meebrengt, verbetert het ook de service voor de inwoners.
Daarnaast nemen de kosten voor verkiezingen toe (tot een gemiddelde van € 7 per kiesgerechtigde, op basis van cijfers CBS) tot ongeveer € 300.000 per verkiezing. Hiervoor is in de begroting al € 180.000 opgenomen, dit leidt tot een overschrijding van € 120.000.

0.4 Overhead
Voor de nieuwe financiële applicatie verwachten we een overschrijding van € 290.000, dit wordt o.a. veroorzaakt door hogere implementatie kosten, de inhuur van een externe projectleider en een voordeel bij de licentiekosten.

Op het gebied van ICT wordt in 2024 een overschrijding verwacht van € 720.000. Dit komt voornamelijk door een verschuiving van werkzaamheden voor de migratie van het datacenter (€ 520.000) van 2023 naar 2024 (dit is ook al gemeld in de Berap 2023), meerwerk en wifi-voorzieningen (€ 90.000) en het verzorgen van digitale koppelingen tussen verschillende applicaties (€ 110.000). De kosten van de koppelingen zijn overigens nog afhankelijk van de nieuwe aanbesteding.

Daarnaast worden er o.a. extra kosten gemaakt voor de stijging van de premie van de WGA-verzekering, terwijl het budget voor deze verzekering is gedaald. Bovendien zal het wervingsbudget naar verwachting worden overschreden vanwege de krapte op de arbeidsmarkt en de noodzaak om de zichtbaarheid van de gemeente te vergroten. Tevens zal de aanbesteding en implementatie van een nieuw recruitmentsysteem meer kosten dan begroot, wat in totaal leidt tot een overschrijding van in totaal € 170.000.

0.6 Belastingen
In de concept bestuursrapportage van de BghU is de verwachting uitgesproken dat diverse hogere kosten worden opgevangen door diverse hogere baten. Hierdoor vindt er per saldo geen wijziging plaats in de deelnemersbijdrage over 2024 van Stichtse Vecht.

0.8 Overige baten en lasten (stelposten) 
Conform de voorstellen in de Raadinformatiebrieven zijn de extra middelen vanuit de Septembercirculaire en Decembercirculaire 2023 van € 1.149.490 (RIB nr. 32 van 2023 en RIB nr. 3 van 2024) toegevoegd aan de stelpost voor de indexatie van lonen en prijzen.
Voorgesteld wordt om dit bedrag in te zetten voor enerzijds de hogere bijdrage van de ODRU van € 315.000 en anderzijds als algemeen dekkingsmiddel (zie bij Financieel Beeld).

Toelichting afwijking baten

Terug naar navigatie - Toelichting afwijking baten

0.2 Burgerzaken
In verband met de paspoortpiek verwachten we in 2024 meer leges te ontvangen. Dit wordt veroorzaakt doordat de geldigheid van paspoorten in 2014 van 5 naar 10 jaar is gegaan. In de begroting 2024 was hier al rekening mee gehouden, maar de opbrengsten zijn nog € 300.000 hoger dan waar in de begroting rekening mee was gehouden.

0.5 Treasury
In de Drinkwaterwet staat dat een drinkwaterbedrijf jaarlijks een maximaal percentage aan bedrijfsresultaat moet genereren, voordat er dividend uitgekeerd mag worden. Daar voldoet Vitens dit jaar niet aan, waardoor gemeente Stichtse Vecht in 2024 geen dividend zal ontvangen. In 2024 is hier wel € 50.000 voor begroot.

0.6 Belastingen
Op basis van de eerste ramingen over 2024 verwacht de BghU een hogere opbrengst voor de onroerende zaakbelastingen op woningen van ongeveer € 450.000. De hogere opbrengst wordt met name veroorzaakt doordat de huidige WOZ-waardestijging hoger ligt dan de geraamde WOZ-waardestijging bij het opstellen van de begroting.

0.7 Algemene uitkering
Vanuit de Septembercirculaire en Decembercirculaire 2023 ontvangen wij een hogere algemene uitkering van € 1.149.490 met name ter compensatie van hogere lonen en prijzen (RIB nr. 32 van 2023 en RIB nr. 3 van 2024). 

Op 5 maart 2024 heeft de gemeenteraad ingestemd met een suppletie-uitkeringsaanvraag voor Niet Gesprongen Explosieven bij de ontwikkeling van het Afvalscheidingsstation te Breukelen (€ 71.876). Van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties is het bericht ontvangen dat deze aanvraag wordt meegenomen in de Meicirculaire 2025. De suppletie-uitkering wordt niet in 2024, maar in 2025 ontvangen. 

Begrotingswijziging

Terug naar navigatie - Begrotingswijziging

In onderstaande tabel zijn de afwijkingen meegenomen, waarvoor een begrotingswijziging zal plaatsvinden. Nog niet eerder toegelichte afwijkingen (€ > 50.000) zullen onder de tabel worden toegelicht.

Programma Taakveld Onderwerp Lasten (L) 2024
(bedragen x € 1.000) Baten (B) Bedrag
Bestuur 0.4 Wagenpark centraal beleggen L 128
Diverse Diverse Wagenpark centraal beleggen L -128
Bestuur 0.5 Inzet stelpost 'stijging van marktrente' t.b.v. dekking hogere rentelasten L 150
Bestuur 0.8 Inzet stelpost 'stijging van marktrente' t.b.v. dekking hogere rentelasten L -150
Bestuur 0.5 Actualiseren rentelasten/-baten B -40
Bestuur 0.5 Actualiseren rentelasten/-baten L 40
Bestuur 0.5 Kapitaallasten: rentedeel L 371
Diverse Diverse Kapitaallasten: rentedeel L -371
Bestuur 0.7 Algemene uitkering (September en Decembercirculaire 2023) B -1.149
Bestuur 0.8 Stelposten Lonen en taakmutaties (September en Decembercirculaire 2023) L 1.149
Totaal + = hogere lasten of lagere baten - = lagere lasten of hogere baten -

Wagenpark
Zoals ook in de jaarrekening 2023 is aangegeven, gaan we het beheer van het wagenpark vanaf 2024 centraal beleggen. Met deze begrotingswijziging wordt dat gerealiseerd.

Inzet stelpost 'stijging van marktrente' t.b.v. dekking hogere rentelasten 
In de Begroting 2024 is rekening gehouden met een (markt)rente van 3%, met een risicobuffer van 1% voor renteontwikkelingen (€ 284.000).  In april 2024 zijn twee geldleningen aangetrokken tegen een hogere rente: 3,658% en 3,067%. Dit levert een rentenadeel op van € 150.000, dat wordt gedekt uit de risicobuffer. 

Kapitaallasten: rentedeel
De toegerekende rente op de kapitaallasten is € 371.363 lager dan begroot. Dit komt doordat er investeringen niet zijn afgesloten in 2023 en zijn doorgeschoven naar 2024. Dit geeft een positief effect op de programma’s (de begrote kapitaallasten worden niet benut), maar een negatief resultaat op het taakveld Treasury, waar de rentebaat wordt verantwoord.