Binnen dit programma werken we samen met:
• NV Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
• Belastingsamenwerking gemeenten en hoogheemraadschap Utrecht (BghU)
Voor nadere toelichting hieromtrent verwijzen we naar de paragraaf Verbonden partijen.
Binnen dit programma werken we samen met:
• NV Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
• Belastingsamenwerking gemeenten en hoogheemraadschap Utrecht (BghU)
Voor nadere toelichting hieromtrent verwijzen we naar de paragraaf Verbonden partijen.
Effect- en prestatie-indicatoren | E/P | Bron | R2020 | B2021 | B2022 | B2023 | B2024 | B2025 |
Waardering dienstverlening | E | KCM | 8,2 | 8,1 | 8,2 | 8,2 | 8,2 | 8,2 |
% Binnen termijn afgehandelde zaken | P | Join | 65% | 65% | 65% | 65% | 65% | |
Aantal complimenten | E | Meting | 30 | 30 | 30 | 30 | 30 | 30 |
Website | ||||||||
Aantal digitaal aangevraagde producten | E | Meting | 36.477 | 35.000 | 36.000 | 37.000 | 38.000 | 39.000 |
% Digitaal aangevraagde producten | P | Meting | 59% | 75% | 76% | 77% | 78% | 78% |
Klanttevredenheid vindbaarheid en kwaliteit van informatie op website | E/P | KCM | 7,2 | 7,2 | 7,5 | 7,6 | 7,7 | 7,7 |
Telefonie | ||||||||
% Telefonische bereikbaarheid op algemeen nummer | P | CCM | 90% | 90% | 90% | 90% | 90% | 90% |
% Klanten dat direct telefonisch wordt geholpen door 1e lijn KCC | P | KCS | 82% | 77% | 85% | 79% | 80% | 80% |
Klanttevredenheid telefonische dienstverlening | E | KCM | 8,5 | 8,2 | 8,3 | 8,3 | 8,4 | 8,4 |
Klanttevredenheid WhatsApp | E | KCM | 7,6 | 7,6 | 7,6 | 7,6 | 7,6 | 7,6 |
Klanttevredenheid e-mail | E | KCM | 6,9 | 7,0 | 7,0 | 7,0 | 7,0 | 7,0 |
Balie | ||||||||
Klanttevredenheid balie dienstverlening | E | KCM | 8,6 | 8,7 | 8,7 | 8,7 | 8,7 | 8,7 |
Aantal geboekte, betaalde huwelijken | E | Meting | 248 | 300 | 325 | 325 | 325 | 325 |
Klanttevredenheid huwelijken | E | KCM | - | 8,5 | 8,5 | 8,5 | 8,5 | 8,5 |
Communicatie | ||||||||
Aantal in te zetten digitale communicatiemiddelen | P | Meting | 15 | 9 | 9 | 10 | 10 | 10 |
Aantal volgers digitale communicatiemiddelen | E | Meting | 15.525 | 13.500 | 14.000 | 15.000 | 15.500 | 15.500 |
Toelichting
De indicatoren over het aantal klachten en de waardering van de klachtafhandeling nemen wij niet meer mee in dit overzicht. Informatie over de klachtafhandeling wordt meegenomen in het jaarverslag van de klachtenfunctionaris. Hierbij gaat het om de klachten uit hoofde van het klachtenprotocol en niet om bijv. FIXI-meldingen.
Bestuur | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | |
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | ||
Lasten | 26.458.840 | 26.521.626 | 27.158.372 | 27.813.195 | 29.748.267 | |
Baten | -101.833.033 | -104.255.265 | -105.019.404 | -107.115.205 | -109.079.519 | |
Geraamde saldo van baten en lasten | -75.374.193 | -77.733.639 | -77.861.032 | -79.302.010 | -79.331.252 | |
Mutaties reserves | ||||||
Toevoeging aan reserves | 1.454.142 | 25.367 | 297.417 | 25.859 | 64.129 | |
Onttrekking aan reserves | -1.026.266 | -243.945 | -243.945 | -259.664 | -243.945 | |
Saldo mutaties reserves | 427.876 | -218.578 | 53.472 | -233.805 | -179.816 | |
Geraamde resultaat | -74.946.317 | -77.952.217 | -77.807.560 | -79.535.815 | -79.511.068 |
De uitsplitsing van dit programma in taakvelden treft u aan in de onderstaande tabellen. Hierbij is ook de toelichting opgenomen.
Taakveld | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
Bestuur | |||||
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
Toegerekende personeelslasten | 2.356.226 | 2.454.286 | 2.503.249 | 2.553.196 | 2.604.141 |
Kapitaallasten | 152.398 | 160.565 | 159.602 | 158.869 | 158.139 |
Overige lasten | 1.399.226 | 1.460.726 | 1.225.413 | 1.225.413 | 1.225.413 |
Totaal lasten | 3.907.850 | 4.075.577 | 3.888.264 | 3.937.478 | 3.987.693 |
Totaal baten | -40.965 | -40.965 | -40.965 | -40.965 | -40.965 |
Saldo | 3.866.885 | 4.034.612 | 3.847.299 | 3.896.513 | 3.946.728 |
Taakveld Bestuur
Toegerekende personeelslasten
Binnen dit taakveld stijgen de toegerekende personeelslasten met € 98.060. Hieronder lichten wij het grootste verschil toe.
Personele ontwikkeling griffie
De griffie is in doorontwikkeling. Als tussenstap stelt de griffier na afstemming met de werkgeverscommissie een beperkte formatie-uitbreiding voor met medewerkers vanuit de eigen organisatie. Met deze uitbreiding wordt de continuïteit van de griffie verstevigd, vindt formalisering plaats van uren die nu extra gemaakt worden en ontstaat ruimte om in de behoefte aan meer communicatie te voorzien. De extra kosten zijn € 62.802 per jaar.
Overige lasten
Binnen dit taakveld stijgen de overige lasten met € 61.500. Hieronder lichten wij de grootste verschillen toe.
Dotatie voorziening
In 2022 doteren wij incidenteel € 200.000 aan de voorziening Wachtgeld voormalig bestuur in verband met de gemeenteraadsverkiezingen.
Regionale samenwerking
In 2021 is een incidenteel budget van € 150.000 beschikbaar gesteld (via de jaarrekening 2020) ter versterking van de positie van Stichtse Vecht in de regio. Dit budget is in 2022 niet meer beschikbaar.
Taakveld | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
Burgerzaken | |||||
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
Toegerekende personeelslasten | 1.133.751 | 1.150.557 | 1.173.301 | 1.196.499 | 1.220.162 |
Overige lasten | 809.796 | 677.018 | 637.906 | 912.206 | 912.206 |
Totaal lasten | 1.943.547 | 1.827.575 | 1.811.207 | 2.108.705 | 2.132.368 |
Totaal baten | -871.262 | -848.348 | -753.439 | -1.306.483 | -1.306.483 |
Saldo | 1.072.285 | 979.227 | 1.057.768 | 802.222 | 825.885 |
Taakveld Burgerzaken
Overige lasten
Binnen dit taakveld dalen de overige lasten met € 132.778. Hieronder lichten wij het grootste verschil toe.
Tweede kamer verkiezingen
Via de Bestuursrapportage 2021 heeft uw raad besloten om in 2021 incidenteel € 135.376 beschikbaar te stellen voor de extra kosten die gemaakt zijn in verband met de coronamaatregelen.
Taakveld | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
Beheer overige gebouwen en gronden | |||||
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
Totaal baten | - | -40.145 | -40.145 | -40.145 | -40.145 |
Saldo | - | -40.145 | -40.145 | -40.145 | -40.145 |
Taakveld Beheer overige gebouwen en gronden
Gezien de geringe verschillen binnen dit taakveld, lichten wij deze niet nader toe.
Taakveld | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
Overhead | |||||
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
Toegerekende personeelslasten | 12.165.318 | 12.567.311 | 12.802.528 | 13.043.296 | 13.288.880 |
Kapitaallasten | 797.181 | 767.435 | 854.848 | 816.852 | 878.974 |
Overige lasten | 6.782.876 | 6.733.356 | 6.227.540 | 6.227.540 | 6.227.540 |
Totaal lasten | 19.745.375 | 20.068.102 | 19.884.916 | 20.087.688 | 20.395.394 |
Totaal baten | -6.836 | -6.792 | -6.748 | -6.748 | -6.748 |
Saldo | 19.738.539 | 20.061.310 | 19.878.168 | 20.080.940 | 20.388.646 |
Taakveld Overhead
Toegerekende personeelslasten
Binnen dit taakveld stijgen de toegerekende personeelslasten met € 401.993. Hieronder lichten wij het grootste verschil toe.
Reiskosten
Door de coronamaatregelen werken de medewerkers ook in 2021 grotendeels thuis, hierdoor is in de Begroting 2021 het budget van de reiskosten incidenteel verlaagd met € 230.000. Dit budget is in 2022 weer hersteld. Er wordt onderzocht wat het meerjarig effect is. Onderdeel van dit onderzoek zijn ook de uitkomsten van de cao-onderhandelingen, die momenteel worden gevoerd. Het overige deel is het gevolg van indexatie.
Overige lasten
Binnen dit taakveld dalen de overige lasten met € 49.520. Hieronder lichten wij de grootste verschillen toe.
Ontwikkelbudget organisatie
Via de Kadernota 2022 heeft uw raad besloten om een incidenteel bedrag van € 200.000 beschikbaar te stellen voor de doorontwikkeling van de ambtelijke organisatie.
Digitaal personeelsdossier (DPD)
Momenteel is er sprake van veel handmatige handelingen en schakelen tussen verschillende applicaties en het bijhouden van een fysiek personeelsdossier. Deze werkwijze is in de huidige digitale tijd inefficiënt en is ook niet ondersteunend voor de overgang naar het hybride werken. De invoer van een digitaal personeelsdossier is daarom nodig om alles digitaal te kunnen ontsluiten vanuit HRM. Het realiseren van het DPD vraagt incidenteel
€ 50.000 extra budget.
Migratie Oracle
In 2022 verloopt het contract en daarmee de ondersteuning door Oracle voor een aantal van onze bedrijfskritische applicaties. In 2022 is daarom een migratie van Oracle nodig. De incidentele kosten hiervan zijn € 50.000.
Via de Begroting 2021 is er incidenteel budget ingeleverd als oplossingsmaatregel voor 2021. Deze budgetten zijn vanaf 2022 weer beschikbaar:
• Innovatiebudget € 104.567
• Cloudbudget € 65.000
• Ontwikkelbudget organisatie € 50.000
Addendum CWP
In de Begroting 2021 is incidenteel een budget beschikbaar gesteld van € 375.000 om de urgente knelpunten in de ambtelijke organisatie op te lossen en de dienstverlening te versterken. Dit budget is in 2022 niet meer beschikbaar.
Via de Jaarrekening 2020 heeft uw raad incidenteel budget beschikbaar gesteld voor 2021. Deze budgetten zijn vanaf 2022 niet meer beschikbaar:
• Implementatie telefoonvoorziening € 100.000
• Cloudbudget € 177.909
Taakveld | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
Treasury | |||||
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
Kapitaallasten | -1.139.838 | -1.476.712 | -1.749.398 | -1.839.626 | -1.822.822 |
Overige lasten | 969.939 | 879.861 | 1.025.000 | 1.025.000 | 1.025.000 |
Totaal lasten | -169.899 | -596.851 | -724.398 | -814.626 | -797.822 |
Totaal baten | -71.001 | -43.203 | -53.000 | -113.000 | -123.000 |
Saldo | -240.900 | -640.054 | -777.398 | -927.626 | -920.822 |
Taakveld Treasury
Kapitaallasten
Binnen dit taakveld stijgen de toegerekende kapitaallasten met € 336.874. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door grote investeringen die worden afgerond in 2021, waarvan vanaf 2022 rente wordt toegerekend aan de taakvelden.
Overige lasten
Binnen dit taakveld dalen de overige lasten met € 90.078. Dit wordt veroorzaakt door het aantrekken van een langlopende geldlening in 2020 met een negatief rentepercentage.
Taakveld | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
Belastingen | |||||
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
Toegerekende personeelslasten | 34.294 | 34.808 | 35.505 | 36.215 | 36.939 |
Overige lasten | 907.673 | 1.022.415 | 983.235 | 971.107 | 968.309 |
Totaal lasten | 941.967 | 1.057.223 | 1.018.740 | 1.007.322 | 1.005.248 |
Totaal baten | -13.932.315 | -13.932.315 | -13.932.315 | -13.932.315 | -13.932.315 |
Saldo | -12.990.348 | -12.875.092 | -12.913.575 | -12.924.993 | -12.927.067 |
Taakveld Belastingen
Overige lasten
Binnen dit taakveld stijgen de overige lasten met € 114.742. Hieronder lichten wij het grootste verschil toe.
Via de Kadernota 2022 heeft uw raad besloten om een bedrag beschikbaar te stellen voor de implementatiekosten van een nieuwe belastingapplicatie bij de Belastingsamenwerking gemeenten en hoogheemraadschap Utrecht (BghU). In 2022 resulteert dit in een hogere bijdrage voor Stichtse Vecht van € 64.000.
Taakveld | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
Algemene uitkering | |||||
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
Totaal baten | -87.222.153 | -90.933.208 | -90.850.417 | -92.352.800 | -94.328.226 |
Saldo | -87.222.153 | -90.933.208 | -90.850.417 | -92.352.800 | -94.328.226 |
Taakveld Algemene uitkering
Baten
Binnen dit taakveld stijgen de baten met € 3.711.055. De ramingen van de Algemene uitkering zijn gebaseerd op de Meicirculaire 2021 van het Gemeentefonds (zie RIB nr. 43 van 24 juni 2021). Wij volgen de landelijke richtlijn voor het vanaf 2022 opnemen van de extra (compensatie)middelen voor de Jeugdzorg.
De arbitragecommissie Jeugdzorg heeft uitgesproken dat het Rijk gemeenten voor de Jeugdzorg extra middelen ter beschikking dient te stellen. De (demissionaire) staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport heeft in een reactie op deze uitspraak aangekondigd om gemeenten in 2022 incidenteel te compenseren (voor alle gemeenten samen ongeveer € 1,3 miljard) en het besluit over de structurele compensatie over te laten aan het nieuwe kabinet. Voor Stichtse Vecht betekent dit, op basis van de nu bekende gegevens, in 2022 een hogere algemene uitkering van € 3.586.022. Overeenkomstig de landelijke richtlijn mogen gemeenten in hun meerjarenbegrotingen anticiperen op de daadwerkelijke toekenning van deze compensatie. Vanaf 2023 mag 75% worden opgenomen van het bedrag waarover op landelijk niveau overeenstemming is bereikt.
De (demissionaire) minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties heeft het voorstel voor de herijking van het Gemeentefonds (ingangsjaar 2023) ter advisering aangeboden aan de Raad voor het Openbaar Bestuur (ROB). Uit de eerste reactie van de ROB op het herijkingsvoorstel heeft de minister geconcludeerd dat aanpassingen in het voorstel nodig zijn. In het eerste voorstel was Stichtse Vecht een voordeelgemeente. Het nieuwe kabinet zal een besluit nemen over het herijkingsvoorstel. Naar verwachting worden de eerste prognoses van het daadwerkelijke herijkingsvoorstel uiterlijk in de Decembercirculaire 2021 opgenomen. In deze begroting is niet geanticipeerd op de uiteindelijke uitkomsten van de herijking voor Stichtse Vecht.
Taakveld | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
Overige baten en lasten (stelposten) | |||||
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
Overige lasten | 90.000 | 90.000 | 1.279.643 | 1.486.628 | 3.025.386 |
Totaal lasten | 90.000 | 90.000 | 1.279.643 | 1.486.628 | 3.025.386 |
Totaal baten | 311.499 | 1.589.711 | 657.625 | 677.251 | 698.363 |
Saldo | 401.499 | 1.679.711 | 1.937.268 | 2.163.879 | 3.723.749 |
Taakveld Overige baten en lasten (stelposten)
Baten
In de programmabegroting nemen wij voor de achteruitgang van de Algemene uitkering een stelpost op om eventuele neerwaartse bijstellingen in de circulaires te kunnen opvangen. Voor 2022 is € 951.000 opgenomen.
Zoals beschreven in de Raadsinformatiebrief van de Meicirculaire 2021 van het Gemeentefonds (zie RIB nr. 43 van 24 juni 2021) hebben wij extra middelen ontvangen voor de invoering van de Wet open overheid (Woo) en de integratie-uitkering Voogdij/18+. De besluitvorming over de Woo was tijdens het opstellen van de begroting nog niet afgerond. Voor de integratie-uitkering Voogdij/18+ wordt vanaf 2022 het woonplaatsbeginsel ingevoerd. Bij het opstellen van de begroting konden we de financiële consequenties van de invoering nog niet bepalen. De gegevens worden begin 2022 bekendgemaakt. In afwachting van besluitvorming over de Woo en de bekendmaking van de gevolgen van de invoering van het woonplaatsbeginsel voor de Voogdij/18+ zijn deze middelen toegevoegd aan de stelpost Achteruitgang Algemene uitkering. In 2022 is voor de invoering van de Woo € 144.699 gereserveerd en voor de integratie-uitkering Voogdij 18+ € 494.012.
Taakveld | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
Mutaties reserves | |||||
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
Toevoeging aan reserves | 1.454.142 | 25.367 | 297.417 | 25.859 | 64.129 |
Onttrekking aan reserves | -1.026.266 | -243.945 | -243.945 | -259.664 | -243.945 |
Saldo | 427.876 | -218.578 | 53.472 | -233.805 | -179.816 |
Taakveld Mutaties reserves
Toevoeging aan reserves
Binnen dit programma voegen we € 1.428.775 minder toe aan de reserves. Dit komt met name door de incidentele toevoeging in 2021 aan de Risicoreserve corona van de extra middelen uit het corona-compensatiepakket die zijn opgenomen in het Gemeentefonds (in totaal in 2021 € 1.340.486).
Onttrekking aan reserves
Binnen dit programma onttrekken we € 782.321 minder aan de reserves. Dit komt onder andere door de incidentele onttrekking aan de Risicoreserve corona voor de coronamaatregelen tijdens de verkiezingen in 2021 (€ 135.377).