Programma 4. Sociaal

Beleid programma 4

Wat hebben we bereikt in 2023?

Terug naar navigatie - Wat hebben we bereikt in 2023?

Iedereen doet mee en hoort erbij

Terug naar navigatie - Iedereen doet mee en hoort erbij
Begroting 2023

We willen dat iedereen in Stichtse Vecht zich naar vermogen kan ontwikkelen, binnen zijn of haar mogelijkheden mee kan doen en aan de samenleving kan bijdragen. Dit geeft voldoening en heeft een positief effect op het welzijn en de gezondheid van inwoners. Meedoen is niet voor iedereen even vanzelfsprekend of gemakkelijk. Voor die inwoners die dat nodig hebben bieden we hulp en ondersteuning om te kunnen (blijven) meedoen.

De coalitie heeft in deze periode de volgende ambities:

  • We zetten in op preventie en vroegsignalering
  • We zetten in op passende en snelle zorg en ondersteuning
  • We waarderen onze mantelzorgers
  • We zetten ons in voor een inclusieve samenleving
  • We stimuleren sport en bewegen
  • We investeren in toekomstbestendige sportaccommodaties
  • We zijn verbonden door cultuur
  • We zetten ons in voor gelijke kansen voor ieder kind
  • We willen voorbereid zijn op een nieuwe crisis
  • Samen met onze partners werken we aan het realiseren van deze ambities. De belangrijkste partijen zijn TIM SV, Kansis en partijen in het voorveld.

In dit programma presenteren we -als ‘pilot’- een verantwoording waarin alle informatie elementen zijn opgenomen. Dat betekent dat, ten opzichte van de beleidsbegroting 2023, extra zijn toegevoegd: een doelenboom, effect indicatoren, prestatie indicatoren en de duiding bij de causaliteit tussen activiteiten/prestaties en effecten (achteraf). Dit is nog in ontwikkeling en is bedoeld om effectief te kunnen sturen op de inzet van beschikbare middelen nu we zien dat de kosten van de voorzieningen in het sociaal domein stijgen.

 

Doelenboom en beleidskaders 

 

 

Topindicatoren

 

 

Toelichting maatschappelijk effect (causaliteit activiteiten/prestaties/mijlpalen en effecten)

Beoogd effect
Door meer in te zetten op eigen kracht en preventieve/collectieve oplossingen willen we problemen eerder signaleren en zo normaal mogelijk oplossen in de leefwereld van de inwoner. Daarmee houden we (specialistische) zorg en ondersteuning betaalbaar voor inwoners die dat echt nodig hebben.

Toelichting op gerealiseerd effect in 2023
De Monitor Sociale Kracht geeft inzicht in de sociale kracht in Stichtse Vecht. Voor de monitor wordt uitgegaan van de veronderstelling dat de sociale kracht van het collectief van inwoners wordt bepaald door een aantal onderliggende componenten c.q. pijlers die enerzijds betrekking hebben op persoonlijke kenmerken en de deelname aan de samenleving (o.m. zelfredzaamheid, participatie en mate van eenzaamheid) en anderzijds de leefomgeving van inwoners typeren (o.m. sociale samenhang in de buurt). In 2023 heeft de vierde meting plaatsgevonden. Het overall beeld is dat de scores redelijk stabiel blijven. De kern Maarssenbroek scoort in het algemeen op alle indicatoren lager dan de andere kernen. De algemene score voor sociale kracht blijft gelijk of stijgt heel licht, evenals de score voor participatie. De zelfredzaam blijft gelijk over de jaren, maar laat in 2023 een kleine daling zien. De laatste meting toont dat na een dalende trend op de score op mate van eenzaamheid in de periode 2016-2020 de score in 2023 iets is gestegen ten opzichte van 2020. Dat betekent dat inwoners zich in 2023 minder eenzaam voelen dan in 2020. De stijgende trend van de sociale samenhang in de buurt in de periode 2016-2020 is gestopt. De meting in 2023 is iets gedaald ten opzichte van 2020. Sociale samenhang/cohesie is ook een van de aandachtspunten uit de kernfoto’s.

Voor de verplichte BBV-indicatoren jongeren met jeugdhulp en aantal cliënten per 10.000 inwoners met een maatwerkarrangement WMO zijn de aantallen opgenomen zoals gepresenteerd in de jaarstukken 2021, 2022 en 2023. We constateren dat we deze taken deels als gemeente zelf uitvoeren en deels door andere partijen laten uitvoeren. Met ingang van 2022 is een deel van de taken jeugdzorg en WMO belegd bij TIM SV. Dit betekent dat de informatie nodig is vanuit verschillende organisaties om deze indicatoren te berekenen. We constateren dat de kwaliteit van de berekeningen van deze indicatoren nog niet goed is. Uit het BDO rapport over TIM SV blijkt dat de gemeente en TIM SV verschillende definities hanteerden en/of dat aantallen niet volledig waren door ontbrekende gegevens vanuit een organisatie (aantallen wijkteams waren bij de gemeente zelf niet in beeld). Een trendanalyse op deze indicatoren is daarom nog  niet zinvol. Bij de verlenging van de samenwerking met TIM SV voor 2025 en 2026 zijn afspraken gemaakt over de wijze van monitoring van het inverdieneffect bij TIM SV door heldere vastlegging van uitgangspunten in de begroting en monitoring van de realisatie met nog nader af te stemmen effect- en prestatie indicatoren. In 2024 geven we hier samen met TIM SV invulling aan. Daarbij betrekken we ook de monitoring van de bestuursopdracht voorveld.

Voor wat betreft het zorggebruik (jeugdhulp en Wmo) zien we al langere tijd een stijging en een trendbreuk (ook financieel) vanaf 2021 (als gevolg van de corona pandemie en oorlog in Oekraïne). We gaan er vanuit dat een deel van de gestegen zorgvraag vanaf de trendbreuk in 2021 een tijdelijk karakter heeft. Tegelijkertijd houden we voor de komende jaren rekening met een toenemende vraag als gevolg van de dubbele vergrijzing.

Afgelopen jaar hebben we samen met TIM SV maatregelen genomen om de kostenstijging bij TIM SV te verminderen. In september zagen we de eerste effecten van deze maatregelen in een verminderd aantal unieke cliënten maatwerk jeugd en WMO (via onderaannemers) bij TIM SV. Doordat het aantal klanten bij TIM SV in het laatste kwartaal van 2023 opnieuw toenam is het totaal aantal klanten dat TIM SV heeft bereikt in 2023 alsnog hoger uitgekomen dan begroot.

Voor 2024 willen we de daling van klantaantallen bij TIM Stichtse Vecht en de Wmo verder versterken door een betere positionering van het voorveld. In de begroting 2024 is hiervoor een innovatiebudget opgenomen. Ook is een ‘bestuursopdracht voorveld’ geformuleerd die op dit moment wordt uitgevoerd. Het voorveld bestaat uit organisaties waar inwoners vrij toegankelijk gebruik van kunnen maken voor (ondersteunings)vragen, zoals MOmenz, Kwadraad en Leef.

De ontwikkelingen in de klantenaantallen bij TIM SV hebben zich in 2023 niet financieel vertaald. Tegenover de daling van kosten door lagere klantenaantallen in het tweede en derde kwartaal staat een stijging van kosten door de veel hogere inflatie dan begroot. In de begrotingen 2024, 2025 en 2026 van TIM SV zien we wel een eerste financiële afbuiging. In 2023 hebben we het te verwachten financieel effect van een versterkt voorveld met eigen uitgangspunten vertaald in een realistische bandbreedte voor de kosten TIM SV in 2024.´

Wat hebben wij daarvoor gedaan in 2023?

Verbonden partijen

Terug naar navigatie - Verbonden partijen

Binnen dit programma werken we samen met GGD Regio Utrecht (GGDrU) en Stichting Kansis/KansisGroen. Voor nadere toelichting hieromtrent verwijzen we naar de paragraaf Verbonden partijen.

Wij werken met de regiogemeenten in U10-verband samen aan de grote maatschappelijke opgaven.

Financieel overzicht programma 4

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Bedragen x €1.000
Programma 4 Begroting 2023 primitief Begroting 2023 na wijziging Realisatie 2023 Saldo 2023
Lasten
0.8 Overige baten en lasten (stelposten) 0 0 0 0
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie 4.210 10.303 8.793 -1.510
6.2 Wijkteams 1.592 2.474 2.445 -30
6.3 Inkomensregelingen 16.195 17.737 20.000 2.263
6.4 Begeleide participatie 4.189 4.127 3.910 -217
6.5 Arbeidsparticipatie 2.401 1.299 1.455 155
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) 3.041 2.970 3.046 75
6.7 Maatwerkdienstverlening 20.256 24.736 29.359 4.623
6.8 Geëscaleerde zorg 3.310 1.815 1.583 -232
7.1 Volksgezondheid 2.673 3.363 3.510 147
Totaal Lasten 57.867 68.824 74.100 5.276
Baten
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie -263 -5.908 -8.294 -2.386
6.2 Wijkteams 0 0 -28 -28
6.3 Inkomensregelingen -11.807 -11.977 -11.873 104
6.4 Begeleide participatie -553 -480 -469 11
6.5 Arbeidsparticipatie -588 0 -239 -239
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) -83 -366 -347 19
6.7 Maatwerkdienstverlening -283 0 0 0
6.8 Geëscaleerde zorg 0 -409 -293 116
7.1 Volksgezondheid -42 -728 -850 -122
Totaal Baten -13.619 -19.867 -22.394 -2.527
Gerealiseerd saldo van baten en lasten 44.248 48.957 51.706 2.749
Onttrekkingen
0.10 Mutaties reserves -70 -235 -200 35

Toelichting lasten en baten per soort kosten

Terug naar navigatie - Toelichting lasten en baten per soort kosten
Sociaal Begroting Begroting Realisatie Saldo
primitief na wijziging
(x €1.000) 2023 2023 2023 2023
Toegerekende personeelslasten 9.424 9.551 10.002 451
Kapitaallasten 247 250 245 -5
Overige lasten 48.196 59.022 63.852 4.830
Totaal lasten 57.867 68.824 74.100 5.276
Totaal baten -13.619 -19.867 -22.394 -2.527
Gerealiseerde saldo van baten en lasten 44.248 48.957 51.706 2.749
Toevoeging aan reserves - - - -
Onttrekking aan reserves -70 -235 -200 35
Gerealiseerd resultaat 44.178 48.722 51.506 2.784

Toelichting van de verschillen in de lasten

Terug naar navigatie - Toelichting van de verschillen in de lasten
Analyse verschillen lasten (x €1.000) Begroting 2023 Realisatie 2023 Verschil
Lasten 68.824 74.100 5.276
Toelichting Taakveld Bedrag
Toegerekende personeelslasten (zie paragraaf bedrijfsvoering) div 451
Kapitaallasten div -5
Minder uitgaven voor organisatiekosten voor de Wet Inburgering (Personele lasten, automatisering e.d.). 6.1 -398
Er is minder gebruik gemaakt van de regeling Kinderopvang Sociaal Medische Indicatie dan verwacht 6.1 -91
Hogere exploitatielasten, met name energielasten Aula 4 in 1 Breukelen door eindafrekening over meerdere jaren 6.1 286
Oekraine: rijksbijdrage is gebaseerd op landelijke norm; lagere uitgaven op gebied van leefgeld en huur accommodaties 6.1 -1.450
Hogere lasten bijstandlsverlening, voornamelijk als gevolg van hogere uitkeringen door inflatiecorrectie 6.3 192
Hogere lasten bijzondere bijstand, o.a. woninginrichting, individuele inkomenstoeslag, kwijtschelding, jeugdfonds sport en cultuur 6.3 237
Overschrijding van de energietoeslag. Dekking is opgenomen in programma 1 (Rijksbijdrage in de Algemene Uitkering) 6.3 1.716
Lagere uitgaven van de uitvoering Wet Sociale Werkvoorziening, onder andere door afname van aantal Wsw'ers 6.4 -81
Overschrijding van lasten re-integratie door hogere inhuurkosten 6.5 65
Meerkosten TIM SV op basis van de concept-jaarrekening 2023 van stichting TIM 6.7 5.476
Nagekomen afrekening TIM SV over 2022 op basis van de jaarrekening 2022 van Stichting TIM 6.7 130
Lagere beheerskosten van maatwerkvoorzieningen (extern advies e.d.) 6.7 -93
Voordeel door onderbezetting bij de adviesraad Sociaal Domein 6.7 -61
Lagere kosten huishoudelijke hulp, voornamelijk door onderbezetting bij de zorgleveranciers 6.7 -373
De kosten van Essentiele jeugdfuncties (YEPH) zijn lager door minder clienten in dure zorg en de voordelige afrekening 2022 6.7 -703
Lagere uitgaven voor Ernstige Dyslexie en Landelijke transitie arrangementen door minder dure zorgtrajecten 6.7 -118
Voordeel bij het innovatie budget (inzet ter voorkoming van dure zorg) als gevolg van lagere inhuurkosten 6.7 -100
Nagekomen afrekening over oude jaren Wmo en Jeugdwet 6.7 134
Lasten vervoerskosten jeugdzorg, die niet waren begroot. 6.7 155
Onderbestedig bij beschermd wonen, omdat pas halverwege het jaar bekend werd dat er extra middelen beschikbaar kwamen 6.8 -378
Nadeel van de kosten voor jeugdbescherming, inclusief de afrekening over 2021 en 2022 6.8 84
GALA onderbesteding, 112 budget doorgeschoven naar 2024, conform voorwaarden 7.1 -150
SPUK IZA hogere kosten want niet begroot (niet in budget omdat we onderaannemer zijn) 7.1. 225
Hogere lasten GGD 7.1 49
Overig Diverse 77
Totaal mutatie lasten programma 4 5.276

Toelichting van de verschillen in de baten

Terug naar navigatie - Toelichting van de verschillen in de baten
Analyse verschillen baten (x €1.000) Begroting 2023 Realisatie 2023 Verschil
Baten -19.867 -22.394 -2.527
Toelichting Taakveld Bedrag
Afrekening Servicekosten 2020 - 2022 Buurthuis Schepersweg in Breukelen 6.1 -348
Oekraine: (hogere) rijksbijdrage is gebaseerd op landelijke norm 6.1 -2.164
Lagere opbrengsten inkomensvoorzieningen door lagere rijksbijdragen en afrekening TOZO 6.3 195
De opbrengsten van terugvordering bijstand vallen hoger uit dan geraamd 6.3 -91
Opbrengsten ESF-subsidie en project Dichterbij dan je denkt (DBDJD) vanuit gemeente Utrecht die niet geraamd waren 6.5 -239
Een deel van de inkomsten van beschermd wonen zijn conform afspraken teruggegeven aan de gastgemeente voor gezamenlijke regionale initiatieven 6.7 116
Lagere opbrengsten GALA door lagere kosten 7.1 140
Baten SPUK IZA (niet begroot) 7.1 -213
Overig Diverse 77
Totaal mutatie baten programma 4 -2.527