Programma 3. Fysiek

Beleid programma 3

Wat hebben we bereikt in 2023?

Terug naar navigatie - Wat hebben we bereikt in 2023?

Voldoende betaalbare en passende woningen

Terug naar navigatie - Voldoende betaalbare en passende woningen
Begroting 2023

We willen dat alle inwoners een betaalbare en kwalitatief goede woning kunnen vinden. Daarom werken we hard aan het herstellen van de balans op de woningmarkt en investeren we met alle betrokken partijen in een woningmarkt die in balans is. Dat wil zeggen dat de woningbehoefte en het woningaanbod op elkaar aansluiten.

De vraag naar (betaalbare) woningen is enorm. Er zijn ouderen die uit hun huidige grondgebonden woning naar een appartement of kleinere (gelijkvloerse) woning willen. Jongeren willen een eigen plek om te wonen. Daarnaast zijn er verschillende andere groepen die een woning nodig hebben, zoals statushouders, spoedzoekers, doorstromers uit maatschappelijke opvang en beschermd wonen. Iedereen wil niets liever dan een passende woning. We hebben met name een tekort aan sociale huurwoningen, betaalbare koopwoningen en woningen in de middenhuur. Binnen deze typen woningen is er vooral behoefte aan woningen voor starters en senioren.

Op basis van de huidige prognoses is er in Stichtse Vecht tot 2040 behoefte aan 3.750 woningen. Op dit moment zijn er voldoende woningbouwplannen om aan deze behoefte te voldoen met een totaal van 4.500 woningen.

We bouwen niet alleen in de grote kernen we letten ook op een goede spreiding van projecten over de gemeente, zodat de vitaliteit van de kernen wordt vergroot. Daarnaast onderzoeken we of we tussen 2030 en 2040 bij het knooppunt Breukelen (het stationsgebied) ca 3.000 woningen kunnen toevoegen. Voor de gehele periode tot 2040 gaat het dus in Stichtse Vecht om minimaal 4.500 en maximaal 7.500 woningen. Een stevige opdracht en tegelijkertijd een kans om onze ambities op de woningmarkt waar te maken.

In Stichtse Vecht bouwen we 30% sociale huur. Om te garanderen dat sociale huurwoningen ook op langere termijn beschikbaar blijven, gaan we de exploitatie van sociale huurwoningen exclusief aan woningbouwcorporaties toekennen. Onze wettelijke taak ten aanzien van de huisvesting van statushouders voeren we uit. Hierbij houden we vanzelfsprekend oog voor reguliere woningzoekenden.

De bouw van woningen vindt altijd plaats in de bestaande omgeving. Een omgeving waar inwoners aan gewend zijn. Voor diezelfde inwoners bouwen we deze woningen. Om te zorgen dat Stichtse Vecht een prettige en leefbare omgeving blijft benaderen we woningbouwprojecten als gebiedsontwikkeling. Naast woningen voor diverse doelgroepen zal er daarom ook gekeken worden naar de voorzieningen in een wijk, buurt of dorp. Hierbij kan onder andere gedacht worden aan goede bereikbaarheid (OV, fiets en auto), maatschappelijke voorzieningen, openbaar groen, speelvoorzieningen, parkeren en ruimte voor ondernemers. Dit betekent een meer strategische benadering op het niveau van (deel)gebieden, wijken en dorpen.

Bij deze opgave hebben we de volgende ambities:

  • We bouwen tot 2030 4.500 woningen
  • We versterken de samenwerking met de woningbouwcorporaties
  • We actualiseren de Woonvisie
  • We kijken naar mogelijkheden voor permanente bewoning van recreatiewoningen
  • We bekijken woningbouw vanuit een breder perspectief

Wat hebben wij daarvoor gedaan in 2023?

Een klimaatbestendige leefomgeving en duurzame energievoorziening

Terug naar navigatie - Een klimaatbestendige leefomgeving en duurzame energievoorziening
Begroting 2023

We willen een klimaatbestendige en daarmee gezonde en veilige leefomgeving, waarbij energiebesparing en een grotere onafhankelijkheid van fossiele brandstoffen belangrijke pijlers zijn. 

De lokale urgentie van deze opgave volgt uit mondiale trends en ontwikkelingen; klimaatverandering en afspraken hierover in het Klimaatakkoord, de schaarste (en daarmee samenhangende prijsstijgingen) van fossiele brandstoffen en het belang van een goede luchtkwaliteit. Om de CO2-uitstoot te verlagen en uitputting van fossiele brandstoffen voor te zijn, werken we in Stichtse Vecht aan slimme besparingen, het opwekken van meer duurzame energie en nemen we geleidelijk afscheid van aardgas. We zijn lokaal en regionaal in gesprek om deze overstap zo haalbaar en betaalbaar mogelijk te maken voor Stichtse Vecht en haar inwoners. De energietransitie is van iedereen en kunnen we alleen samen maken. Het is geen gemakkelijke opgave. Samen werken we aan een gezonde, duurzame en prettige leefomgeving.


Bij deze opgave hebben we de volgende ambities:

  • We nemen onze verantwoordelijkheid als het gaat om de klimaatverandering
  • We maken afspraken met verhuurders van woningen
  • We kijken realistisch naar de energietransitie
  • We verplichten niemand om van het gas af te gaan

Wat hebben wij daarvoor gedaan in 2023?

Bereikbare, duurzame en verkeersveilige mobiliteit

Terug naar navigatie - Bereikbare, duurzame en verkeersveilige mobiliteit
Begroting 2023

We willen bereikbare, duurzame en verkeersveilige vervoersstromen die leefbaar en gezond zijn voor iedereen. Dit doen we zonder verdere groei van het autoverkeer door vooral een toename van andere modaliteiten zoals fiets, openbaar vervoer en voetgangersverkeer.

Wij zien dat de mobiliteit op onze wegen toeneemt. Dit is onder andere het gevolg van de centrale ligging van onze gemeente tussen Utrecht en Amsterdam en het toenemende inwoneraantal in onze provincie. Er wordt gewerkt aan een nieuw mobiliteitsprogramma. Het college stelt een startnotitie op en legt deze voor aan de gemeenteraad. We geven prioriteit aan openbaar vervoer, fiets en verkeersveiligheid. Daarbij hebben we oog voor de verschillen in bereikbaarheid van verschillende delen van onze gemeente en de daarbij passende vervoersstromen.

Bij deze opgave hebben we de volgende ambities :

  • We anticiperen op de toename van de mobiliteit
  • We zetten in op doorstroming van A naar B
  • We kijken met een nieuwe blik naar de parkeernormen
  • We betrekken inwoners om de juiste keuzes te maken
  • We zien kansen bij station Breukelen

Wat hebben wij daarvoor gedaan in 2023?

Veilige en leefbare buurten, dorpen en landelijk gebied

Terug naar navigatie - Veilige en leefbare buurten, dorpen en landelijk gebied
Begroting 2023

Wij willen dat iedereen in Stichtse Vecht veilig kan wonen en ondernemen én we willen werken aan een krachtig en vitaal landelijk gebied, met een goede balans tussen natuur, landbouw, water, cultuurhistorie, landschap en recreatie. 

De gemeente kiest naast handhaving voor aanpak van de wijken. Hiermee verbeteren we de leefbaarheid in de verschillende wijken en kernen. Dit doen we samen met de inwoners. Maarssenbroek Samen, Schoon, Heel en Veilig is daar een goed voorbeeld van. We zetten in op een gezonde en toegankelijke omgeving waarin jong en oud fijn wonen, werken en hun vrije tijd doorbrengen. Op een vitale en krachtige samenleving. Naast het stedelijk gebied kijken we ook naar de toekomst van het landelijk gebied. Hoe kunnen we boeren helpen bij de ontwikkelingen waarvoor ze staan waarbij we rekening houden met de natuur en het cultuurhistorische landschap die we in ons midden hebben. Om zo ondermijning te voorkomen. Dit doen we samen met inwoners en de andere overheden.

Bij deze opgave hebben we de volgende ambities:

  • We zijn samen verantwoordelijk voor een veilige leefomgeving
  • We zorgen voor vitale kernen
  • We zorgen voor een schone en groene openbare ruimte
  • We koesteren ons waardevolle gebied
  • We kijken naar kansen voor verbreding van de boer

Wat hebben wij daarvoor gedaan in 2023?

Verbonden partijen

Terug naar navigatie - Verbonden partijen

Binnen dit programma werken we samen met Plassenschap Loosdrecht e.o., Recreatieschap Stichtse Groenlanden, Omgevingsdienstregio Utrecht (ODRU), Afvalverwijdering Utrecht (AVU), Stichting Milieu Educatief Centrum Maarssen (MECC) en Stichting Urgentiecommissie West Utrecht (SUWU). Voor nadere toelichting hieromtrent verwijzen we naar de paragraaf Verbonden partijen.

Wij werken met de regiogemeenten in U10-verband samen aan de grote maatschappelijke opgaven.

Financieel overzicht programma 3

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Bedragen x €1.000
Programma 3 Begroting 2023 primitief Begroting 2023 na wijziging Realisatie 2023 Saldo 2023
Lasten
0.8 Overige baten en lasten (stelposten) 34 12 0 -12
2.0 Verkeer, vervoer en waterstaat 12.235 12.505 12.331 -174
5.7 Openbaar groen 6.819 7.242 6.810 -432
7.2 Riolering 6.000 6.025 5.604 -421
7.3 Afval 7.331 7.345 7.667 322
7.4 Milieubeheer 2.744 5.012 3.382 -1.630
7.5 Begraafplaatsen 480 508 579 71
8.0 Volkshuisvesting en ruimtelijke ordening 7.568 15.965 8.159 -7.806
Totaal Lasten 43.212 54.613 44.532 -10.080
Baten
0.8 Overige baten en lasten (stelposten) -172 -172 0 172
2.0 Verkeer, vervoer en waterstaat -209 -204 -433 -230
5.7 Openbaar groen -153 -286 -456 -170
7.2 Riolering -7.440 -7.440 -7.034 405
7.3 Afval -9.079 -9.079 -9.076 3
7.4 Milieubeheer -200 -2.358 -1.030 1.328
7.5 Begraafplaatsen -483 -518 -557 -39
8.0 Volkshuisvesting en ruimtelijke ordening -4.131 -11.834 -7.334 4.500
Totaal Baten -21.867 -31.890 -25.921 5.969
Gerealiseerd saldo van baten en lasten 21.345 22.723 18.612 -4.111
Stortingen
0.10 Mutaties reserves 932 4.199 4.246 47
Onttrekkingen
0.10 Mutaties reserves -1.019 -7.658 -6.632 1.026
Mutaties reserves -86 -3.459 -2.386 1.073

Toelichting lasten en baten per soort kosten

Terug naar navigatie - Toelichting lasten en baten per soort kosten
Fysiek Begroting Begroting Realisatie Saldo
primitief na wijziging
(x €1.000) 2023 2023 2023 2023
Toegerekende personeelslasten 9.466 9.084 10.270 1.186
Kapitaallasten 6.257 5.872 5.528 -344
Overige lasten 27.489 37.067 28.735 -8.332
Overige verrekeningen GREX - 2.590 - -2.590
Totaal lasten 43.212 54.613 44.532 -10.080
Baten -23.008 -28.059 -24.755 3.305
Overige verrekeningen GREX 1.141 -3.831 -1.166 2.665
Totaal baten -21.867 -31.890 -25.921 5.969
Gerealiseerde saldo van baten en lasten 21.345 22.723 18.612 -4.111
Toevoeging aan reserves 932 4.199 4.246 47
Onttrekking aan reserves -1.019 -7.658 -6.632 1.026
Gerealiseerd resultaat 21.258 19.264 16.225 -3.038

Toelichting van de verschillen in de lasten

Terug naar navigatie - Toelichting van de verschillen in de lasten
Analyse verschillen lasten (x €1.000) Begroting 2023 Realisatie 2023 Verschil
Lasten 54.613 44.532 -10.080
Toelichting Taakveld Bedrag
Toegerekende personeelslasten (zie paragraaf bedrijfsvoering) div 1.186
Kapitaallasten div -337
Personeelslasten buiten loonsom. Er is buiten de loonsom ingehuurd voor met name versnelling woningbouw, andere ontwikkelprojecten, omgevingsvergunningen en omgevingswet (€ 398.000). Hier staan deels ook hogere ontvangen leges omgevingsvergunningen tegenover. div 354
De hoge energieprijzen zorgden ervoor dat de gemeente in 2023 hogere energielasten had. Deze overschrijding kan worden gedekt uit een reservering voor hogere energielasten in 2023 op programma 1. div 872
De uitvoering van de werkzaamheden aan de plompbrug (zie ook Bestuursrapportage 2023) zijn later gestart dan gepland. Hierdoor zijn er minder kosten gemaakt, maar zal er ook minder worden onttrokken uit de reserve (zie mutatie reserves). De uitvoering staat gepland voor 2024. 2.1 -1.093
Het leefbaarheidsbudget is niet volledig besteed, met name doordat er minder aanvragen voor sociale- en fysieke (buurt)initiatieven werden ingediend. 2.1 -82
Door een gebrek aan uitvoeringskracht is er minder planmatig onderhoud uitgevoerd met betrekking tot verkeersprojecten. 2.1 -72
Onderbesteding op verschillende materiële budgetten (o.a. organisatiekosten en bediening bruggen), voornamelijk doordat gekozen is voor inzet van ingehuurd personeel (zie ook 'personeelslasten buiten loonsom'). 2.1 -278
Verkeersmaatregelen. In de 2e helft van 2023 is de bezetting op orde gebracht. Voor 2023 resulteert dit in een beperkte onderschrijding van het budget. 2.1 -79
Er is meer (correctief) onderhoud uitgevoerd dan verwacht aan verkeersregelinstallaties, openbare verlichting, wegen en civiele kunstwerken, als gevolg van achterstanden in het vervangen van objecten. 2.1 177
In de 2e helft van 2022 is de bezetting op orde gebracht. Voor 2023 resulteert dit in een beperkte overschrijding van het budget overige wegen. 2.1 72
Door een inhaalslag op de onderhoudswerkzaamheden is er sprake van een overschrijding op het budget voor de veerdiensten. 2.5 45
Er zijn meer kosten gemaakt voor het planmatig onderhoud van het openbaar groen. Op basis van de indexcijfers van het CROW zijn prijzen in bestaande overeenkomsten in veel gevallen tot wel 14% geïndexeerd. Meer dan 10% hoger dan de toegepaste indexatie van budgetten in de Begroting 2023 (3,1%). Zie ook de Bestuursrapportage 2023. Dit wordt deels gecompenseerd door lagere kosten voor natuur en biodiversiteit en het onderhoud van speeltoestellen. 5.7 -69
Er is een onderschrijding van het budget voor de instandhouding van het pand Goudestein (SIM) door uitgestelde werkzaamden. Het budget zal in 2024 worden uitgegeven. 5.7 -87
Mede als gevolg van onvoldoende uitvoeringkracht vallen de kosten voor onderhoud aan water en kades (baggeren, bermen, kades, beschoeiingen) lager uit dan geraamd. Zie ook de Bestuursrapportage 2023. 5.7 -300
Er zijn gelden ontvangen voor het uitvoeringsplan toezicht en handhaving Plassenschap Loosdrecht e.o.. De werkzaamheden en bijbehorende kosten vinden plaats in 2024. 5.7 116
Project Legakkerherstel fase 2: De kosten worden gedekt door de reserve 'Oostelijke Vechtplassen', waarin de verkregen middelen vanuit het Groenfonds zijn gestort. Tegenover de kosten staat derhalve een onttrekking uit de reserve (zie ook mutatie reserves). De afronding heeft lichte vertraging opgelopen, waardoor de realisatie van de laatste lasten en de dekking uit de reserve in 2024 zullen plaatsvinden. 5.7 -213
Door personeelskrapte is er achterstand in de uitvoering van onderhoud en onderzoeken bij riolering. 7.2 -562
De inzamelkosten voor afval vallen hoger uit door meerkosten tuinvuilzakken, indexering, hogere kosten papierinzameling en de inzameling van kerstbomen. 7.3 560
Er zijn voor meerdere onderdelen (o.a. omgevingsplannen, adviseren WABO, omgevingswet) minder uren afgenomen bij de ODRU dan verwacht (circa €195.000). Dit wordt deels gecompenseerd door een nadeel op inhuurlasten van circa € 85.000 (zie ook: inhuur buiten de loonsom). Per saldo circa €110.000. 7.4 -195
Er zijn (specifieke) uitkeringen ontvangen vanuit het Rijk voor duurzaamheid. Deze kunnen in 2023 en de komende jaren worden ingezet voor bijvoorbeeld de inzet van capaciteit en de aanpak van energiearmoede. Dit jaar zijn niet alle middelen besteed, maar voor 2024 en verder zijn plannen gemaakt om deze middelen in te zetten. Omdat er minder lasten zijn gemaakt dan geraamd, worden ook de baten naar beneden bijgesteld (lagere uitkeringen). 7.4 -1.192
Meer onderhoud geluidwerende voorzieningen, vanwege achterstand vervangingsopgave. 7.4 59
Voor de lopende grondexploitaties waren uitgaven en inkomsten geraamd die in 2023 niet konden worden gerealiseerd. Voor een aantal ontwikkellocaties zijn vooruitlopend op de vaststelling van de grondexploitatie (voorbereidings)kosten gemaakt. Bij het voorstel van de jaarstukken 2023 stellen wij u voor om deze kosten in 2023, via het jaarrekeningsaldo, ten laste van de Algemene reserve te laten komen. Na het vaststellen van de grondexploitaties in 2024 worden de hierop betrekking hebbende inkomsten weer ten gunste gebracht van de Algemene reserve. Voor de toelichting op de grondexploitaties verwijzen we u naar de paragraaf Grondbeleid en de Mutaties reserves. 8.0 -8.341
In afwachting van de invoering van de Omgevingswet in 2024 zijn niet alle werkzaamheden voor de actualisatie van bestemmingsplannen in 2023 verricht. 8.0 -131
Van het beschikbare budget voor de invoering van de Omgevingswet is in 2023 extern personeel ingehuurd (€ 168.000). Zie paragraaf Bedrijfsvoering. Hierdoor lijkt het bedrag dat vrijvalt van de beschikbare middelen hoger dan het daadwerkelijke saldo. Het daadwerkelijke restantbedrag is ongeveer € 90.000. 8.0 -257
In 2023 is niet het volledige budget voor het beschermd wonenproject ingezet, dit project loopt in de komende jaren nog door. 8.0 -133
Overig Diverse -100
Totaal mutatie lasten programma 3 -10.080

Toelichting van de verschillen in de baten

Terug naar navigatie - Toelichting van de verschillen in de baten
Analyse verschillen baten (x €1.000) Begroting 2023 Realisatie 2023 Verschil
Baten -31.890 -25.921 5.969
Toelichting Taakveld Bedrag
Meeropbrengsten kabels en leidingen door een inhaalslag 2.1 -212
Door verkoop van snippergroen eind 2023 zijn er meer baten geboekt dan begroot. 5.7 -137
Voor Boom en Bosch en Goudestein zijn subsidies ontvangen voor de instandhouding van de panden. Hier staan ook lasten tegenover. 5.7 132
Ten behoeve van het Plassenschap zijn er baten ontvangen. Hier staan onderhoudslasten tegenover. 5.7 -126
Rioolheffing 7.2 414
Er zijn (specifieke) uitkeringen ontvangen vanuit het Rijk voor duurzaamheid. Deze kunnen in 2023 en de komende jaren worden ingezet voor bijvoorbeeld de inzet van capaciteit en de aanpak van energiearmoede. Dit jaar zijn niet alle middelen besteed, maar voor 2024 en verder zijn plannen gemaakt om deze middelen in te zetten. Omdat er minder lasten zijn gemaakt dan geraamd, worden ook de baten naar beneden bijgesteld (lagere uitkeringen). 7.4 1.446
In 2023 zijn extra legesinkomsten ontvangen. Dit wordt veroorzaakt door een aantal grotere projecten die in het laatste half jaar van 2023 vergunning technisch zijn afgerond. Voor de afhandeling van de omgevingsvergunningen zijn extra kosten gemaakt voor de inhuur van extra personeel (zie paragraaf Bedrijfsvoering). 8.0 -3.596
Voor de lopende grondexploitaties waren uitgaven en inkomsten geraamd die in 2023 niet konden worden gerealiseerd. Voor de toelichting op de grondexploitaties verwijzen we u naar de paragraaf Grondbeleid en de Mutaties reserves. 8.0 7.969
De ontvangen (specifieke) uitkering voor het beschemd wonenproject zijn in 2023 niet volledig ingezet. Dit project loopt in de komende jaren nog door. 8.0 140
Overig Diverse -61
Totaal mutatie baten programma 3 5.969

Toelichting reservemutaties

Terug naar navigatie - Toelichting reservemutaties
Mutaties reserves 2023 Bedrag
Stortingen
Grondexploitaties - Per saldo is de storting hoger dan begroot. Dit komt onder andere door de aanvulling van het risicodeel van de Grondexploitaties. Voor de toelichting op het verloop van de reserve Grondexploitaties verwijzen we u naar de paragraaf Grondbeleid. -47
Totaal stortingen -47
Onttrekkingen
Civiele kunstwerken/bruggen - Per saldo is de onttrekking lager dan begroot. Dit mede door een lagere uitvoeringscapaciteit. Het project zal grotendeels in 2024 tot uitvoering komen. -855
Grondexploitaties - Per saldo is de onttrekking lager dan begroot. Dit komt door een lagere onttrekking voor het restant van de versnelling van grote projecten en een hogere onttrekking voor de toevoegingen aan de verliesvoorzieningen voor een aantal grondexploitaties. Voor de toelichting op het verloop van de reserve Grondexploitaties verwijzen we u naar de paragraaf Grondbeleid. -167
Overige mutaties -4
Totaal onttrekkingen -1.026
Totaal mutaties reserves programma 3 -1.073