Toelichting programma's
Programma 1 - Bestuur
Lasten
De overschrijding van € 0,9 mln bestaat vooral uit overschrijdingen op de taakvelden 0.2 Burgerzaken (€ 0,9 mln), 0.4 Overhead (€ 3,4 mln), 0.5 Treasury (€ 0,9 mln) en een onderschrijding op taakveld 0.8 Overige lasten (€ 4,6 mln). Uit onderstaande beoordeling blijkt dat alle afwijkingen acceptabel zijn.
De overschrijding op 0.2 Burgerzaken bestaat voornamelijk uit hogere lasten voor Verkiezingen en een overschrijding op de loonsom. Beide zijn genoemd de Berap 2023 en zijn als acceptabel geclassificeerd onder Cat. 1.
De overschrijding op 0.4 Overhead bestaat voornamelijk uit migratie datacenter (€ 1,0 mln), ICT software/applicaties (€ 0,6 mln), lasten gemeentekantoor (€ 0,4 mln) en uit een overschrijding op de loonsom t.b.v. de optimalisatie van het inkooptraject (€ 1,0 mln). Over de optimalisatie van het inkooptraject is de raad meermaals geinformeerd, o.a. via de "Staat van de organisatie". Daarnaast is er de Kadernota 2024 nieuwe formatie toegekend waarmee deze overschrijding vanaf 2024 opgevangen wordt binnen de begroting. De overige afwijkingen zijn in de Berap 2023 gemeld. Op basis daarvan zijn alle overschrijdingen op 0.4 Overhead als acceptabel geclassificeerd onder Cat. 1.
De overschrijding op 0.5 Treasury bestaat volledig uit rentelasten, dit is genoemd de Berap 2023 en is als acceptabel geclassificeerd onder Cat. 1.
De onderschrijding op 0.8 Overige lasten bestaat uit diverse stelposten, waaronder de stelpost overschrijding loonsom (€ 2,0 mln). Alle stelposten zijn opgenomen in de Berap 2023 en zijn als acceptabel geclassificeerd onder Cat. 1.
Alle hierboven genoemde afwijkingen zijn geclassificeerd als acceptabel onder Cat. 1. Dit houdt in dat: "Begrotingsafwijkingen als gevolg van bestaand beleid die in de Bestuursrapportage zijn toegelicht of waarover de raad na de Bestuursrapportage is geïnformeerd".
Baten
De overschrijding van € 6,5 mln bestaat vooral uit 0.6 Belastingen (€ 1,0 mln), 0.7 Algemene uitkering (€ 3,8 mln) en 0.8 Overige baten (€ 1,7 mln). Uit onderstaande beoordeling blijkt dat er één afwijking ter grootte van € 1,0 mln als niet acceptabel wordt aangemerkt.
De overschrijding op 0.6 Belastingen bestaat uit hogere baten OZB Belasting, doordat de werkelijke WOZ waardestijging hoger was dan geraamd bij vaststelling van de verordening 2023 (december 2022). De BGHU heeft de afwijking na de vaststelling van de Berap 2023 door het college gerapporteerd aan de gemeente. Op grond van de gedragslijn in de afgelopen jaren is dit gemeld in de jaarrekening. Deze afwijking is als acceptabel is geclassificeerd onder Cat. 1: "Begrotingsafwijkingen als gevolg van bestaand beleid die in de Bestuursrapportage zijn toegelicht of waarover de raad na de Bestuursrapportage is geïnformeerd".
De overschrijding op 0.7 Algemene uitkering bestaat uit hogere baten uit het gemeentefonds, de gemeenteraad is hiervan op de hoogte gesteld middels een RIB. Daarmee is dit als acceptabel geclassificeerd onder Cat. 1.
De overschrijding op 0.8 Belastingen bestaat volledig uit de vrijval de stelposten achteruitgang algemene uitkering (€ 1,0 mln) en taakmutaties en doeluitkeringen (€ 0,7 mln). Beide afwijkingen zijn gemeld in de Berap 2023 en zijn als acceptabel geclassificeerd onder Cat. 1.
Programma 2 - Veiligheid
Lasten
De overschrijding van € 0,3 mln bestaat vooral uit overschrijdingen op de taakvelden 1.1 Crisisbeheersing en Brandweer (€ 0,5 mln) en 1.2 Openbaren orde en Veiligheid (€ 0,2 mln). Uit onderstaande beoordeling blijkt dat alle afwijkingen acceptabel zijn.
De overschrijding op 1.1 Crisisbeheersing en Brandweer bestaat voornamelijk uit hogere lasten uit geactualiseerde Veiligheids Regio Utrecht-begroting 2023 (€ 0,2 mln.). Dit is separaat aan de raad voorgelegd. Daarnaast zijn er hogere energielasten voor Brandweerkazernes (€ 0,3 mln), zoals in de Berap 2023 is gemeld is hiervoor de stelpost 'lonen en prijzen' ingezet. Beide afwijkingen zijn als acceptabel geclassificeerd onder Cat. 1: "Begrotingsafwijkingen als gevolg van het bestaand beleid dat in de Bestuursrapportage is toegelicht of waarover de raad na de Bestuursrapportage is geïnformeerd".
De onderschrijding op 1.2 Openbare orde en Veiligheid bestaat voornamelijk uit lagere lasten voor het IVP-budget, dit budget is bedoeld om onverwachte lasten van incidenten en crisis op te vangen. Op grond van de gedragslijn in de afgelopen jaren is dit gemeld in de jaarrekening. Daarmee is deze afwijking geclassificeerd als acceptabel onder Cat. 1: "Begrotingsafwijkingen als gevolg van bestaand beleid die in de Bestuursrapportage zijn toegelicht of waarover de raad na de Bestuursrapportage is geïnformeerd".
Programma 3 - Fysiek
Lasten
De onderschrijding van € 10,0 mln bestaat vooral uit onderschrijdingen op de taakvelden 2.0 Verkeer, vervoer en waterstaat (€ 1,1 mln), 7.2 Riolering (€ 0,6 mln), 7.4 Milieubeheer (€ 1,2 mln) 8.0 Volkshuisvesting en ruimtelijke ordening (€ 7.8 mln) en een overschrijding op de loonsom (€ 1,2 mln). Uit onderstaande beoordeling blijkt dat alle afwijkingen acceptabel zijn.
De onderschrijding op 2.0 Verkeer, vervoer en waterstaat bestaat uit lagere lasten voor het werkzaamheden aan de plompbrug (€ 1,1 mln). Deze zijn later gestart dan gepland. Hierover is de raad in de Berap 2023 geïnformeerd, de afwijking is als acceptabel geclassificeerd onder Cat. 1: "Begrotingsafwijkingen als gevolg van bestaand beleid die in de Bestuursrapportage zijn toegelicht of waarover de raad na de Bestuursrapportage is geïnformeerd".
De onderschrijding op 7.2 Riolering bestaat uit lagere lasten voor werkzaamheden aan de riolering (0,6 mln). De onderschrijding wordt veroorzaakt door personeelskrapte. Hier tegenover over staan ook lagere baten vanuit de Rioolheffing. Zodoende is deze afwijking als acceptabel geclassificeerd onder Cat. 1: "Begrotingsafwijkingen zijnde kostenoverschrijdingen die gecompenseerd worden door direct gerelateerde inkomsten".
De onderschrijding op 7.4 Milieubeheer bestaat uit de Specifieke Uitkering Duurzaamheid (1,2 mln). De onderschrijding wordt veroorzaakt doordat niet alle middelen in 2023 zijn ingezet, de voorwaarden van de uitkering laat de gemeente vrij om deze gelden in 2024 alsnog te besteden. Tegenover deze lasten staan direct gerelateerde inkomsten vanuit de Specifieke Uitkering van de Rijksoverheid. Op basis daarvan is deze afwijking als acceptabel geclassificeerd onder Cat. 1: "Begrotingsafwijkingen zijnde kostenoverschrijdingen die gecompenseerd worden door direct gerelateerde inkomsten".
De onderschrijding op 8.0 Volkshuisvesting en ruimtelijke ordening bestaat hoofdzakelijk uit lagere lasten voor Grondexploitaties. In 2024 zullen deze lasten worden gemaakt, daarmee is de afwijking als acceptabel geclassificeerd onder Cat. 4: "Begrotingsafwijkingen die geen afwijking veroorzaken in de totale kosten en opbrengsten van de laatst vastgestelde exploitatieopzet".
De overschrijding op de loonsom (€ 1,2 mln) wordt gedekt door de stelpost 'overschrijding loonsom' (€ 2,0 mln). Alle stelposten zijn opgenomen in de Berap 2023 en zijn als acceptabel geclassificeerd onder Cat. 1: "Begrotingsafwijkingen als gevolg van bestaand beleid die in de Bestuursrapportage zijn toegelicht of waarover de raad na de Bestuursrapportage is geïnformeerd".
Baten
De onderschrijding van € 6,0 mln bestaat hoofdzakelijk uit onderschrijdingen op de taakvelden 7.4 Milieubeheer (€ 1,4 mln) en 8.0 Volkshuisvesting en ruimtelijke ordening (€ 4.5 mln). Uit onderstaande beoordeling blijkt dat alle afwijkingen acceptabel zijn.
De onderschrijding op 7.4 Milieubeheer bestaat uit de Specifieke Uitkering Duurzaamheid (1,2 mln). Zoals hierboven bij de lasten vermeld, wordt de onderschrijding veroorzaakt doordat niet alle middelen in 2023 zijn ingezet, de voorwaarden van de uitkering laat de gemeente vrij om deze gelden in 2024 alsnog te besteden. De baten worden daardoor op een later moment gerealiseerd. Op basis daarvan is deze afwijking als acceptabel geclassificeerd onder Cat. 1: "Begrotingsafwijkingen zijnde kostenoverschrijdingen die gecompenseerd worden door direct gerelateerde inkomsten".
De onderschrijding op 8.0 Volkshuisvesting en ruimtelijke ordening bestaat hoofdzakelijk uit lagere baten voor Grondexploitaties. In 2024 zullen deze baten worden gerealiseerd, daarmee is de afwijking als acceptabel geclassificeerd onder Cat. 4: "Begrotingsafwijkingen die geen afwijking veroorzaken in de totale kosten en opbrengsten van de laatst vastgestelde exploitatieopzet".
Programma 4 - Sociaal
Lasten
De overschrijding van € 5,3 mln bestaat voornamelijk uit overschrijdingen op de taakvelden 6.3 Inkomensregelingen (€ 2,3 mln) en 6.7 Maatwerkdienstverlening (€ 4,6 mln) en een onderschrijding op taakveld 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie (€ 1,5 mln). Uit onderstaande beoordeling blijkt dat alle afwijkingen acceptabel zijn.
De overschrijding op 6.3 Inkomensregelingen bestaat voornamelijk uit overschrijding van de energietoeslag (€ 1,7 mln) en Bijstandsverlening (0,2 mln). Tegenover de overschrijding op energietoeslag staan direct gerelateerde baten (via de algemene uitkering op programma 1), daarmee is de afwijking als acceptabel geclassificeerd onder Cat. 1: "Begrotingsafwijkingen zijnde kostenoverschrijdingen die gecompenseerd worden door direct gerelateerde inkomsten". De hogere lasten op bijzondere bijstand (€ 0,2 mln) betreffen bestaand beleid waarbij de overschrijding is ontstaan na de bestuursrapportage. Op grond van de gedragslijn in de afgelopen jaren is dit gemeld in de jaarrekening. Deze afwijking isals niet acceptabel geclassificeerd onder Cat. 1: "Begrotingsafwijkingen als gevolg van bestaand beleid die in de bestuursrapportage zijn toegelicht of waarover de raad na de bestuursrapportage is geïnformeerd ".
De overschrijding op 6.7 Maatwerkdienstverlening bestaat uit meerkosten Stichting TIM SV. Dit onderwerp is meerdere keren gepasseerd in de gemeenteraad, waaronder de Berap 2023. Op basis daarvan is deze afwijking als acceptabel geclassificeerd onder Cat. 1: "Begrotingsafwijkingen als gevolg van bestaand beleid die in de Bestuursrapportage zijn toegelicht of waarover de raad na de Bestuursrapportage is geïnformeerd".
De onderschrijding op 6.1 Samenkracht en burgerparticiaptie bestaat hoofdzakelijk uit opvang Oekraïne. In de bestuursrapportage is een budget neutrale begrotingswijziging verwerkt van € 5,0 miljoen lasten en baten. De lagere lasten dan begroot zijn ontstaan na bestuursrapportage en gemeld in de jaarrekening. Daarmee is de afwijking als acceptabel geclassificeerd onder Cat. 1: "Begrotingsafwijkingen als gevolg van bestaand beleid die in de bestuursrapportage zijn toegelicht of waarover de raad na de bestuursrapportage is geïnformeerd".
Baten
De overschrijding van € 2,5 mln bestaat vooral uit het taakveld 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie (€ 2,5 mln). Uit onderstaande beoordeling blijkt dat alle afwijkingen acceptabel zijn.
De overschrijding op 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie bestaat hoofdzakelijk uit hogere baten voor opvang Oekraïne (€ 2,1 mln) zoals hierboven vermeld zijn deze inkomsten direct gerelateerd aan de lasten. Daarnaast bestaat de overschrijding op 6.1 uit de afrekening servicekosten Scherpersweg te Breukelen (€ 0,3 mln). Deze afwijking is niet gemeld aan de raad, maar dit dient ter compensatie van de hogere energiekosten. Beide afwijkingen op dit taakveld zijn daarmee als acceptabel geclassificeerd onder Cat. 1: "Begrotingsafwijkingen zijnde kostenoverschrijdingen die gecompenseerd worden door direct gerelateerde inkomsten".
Programma 5 - Samenleving
Lasten
De overschrijding van € 0,9 mln bestaat voornamelijk uit overschrijdingen op het taakveld 5.2 Sportaccommodaties (€ 1,4 mln) en een onderschrijding op het taakveld 3.0 Economie (€ 0,3 mln) en 4.0 Onderwijs (€ 0,1 mln) en 5.5 Cultureel Erfgoed (€ 0,2 mln). Uit onderstaande beoordeling blijkt dat er één afwijking ter grootte van € 0,6 mln als niet acceptabel wordt aangemerkt.
De overschrijding op 5.2 Sportaccommodaties bestaat hoofdzakelijk uit hogere lasten Kikkerfort (€ 0,7 mln), SFN (€ 0,5 mln) en Sportaccommodaties (€ 0,3 mln). De afwijking op Kikkertfort is in de Berap 2023 gemeld aan de raad en is deze als acceptabel geclassificeerd onder Cat. 1: "Begrotingsafwijkingen als gevolg van bestaand beleid die in de Bestuursrapportage zijn toegelicht of waarover de raad na de Bestuursrapportage is geïnformeerd". De overschrijding op SFN wordt deels gecompenseerd door direct gerelateerde baten. De afwijking op zowel de lasten als baten is na de bestuursrapportage bekend geworden en gemeld in de jaarrekening. Daarmee is deze afwijking als acceptabel geclassificeerd onder Cat. 1: "Begrotingsafwijkingen als gevolg van bestaand beleid die in de Bestuursrapportage zijn toegelicht of waarover de raad na de Bestuursrapportage is geïnformeerd" en “Begrotingsafwijkingen zijnde kostenoverschrijdingen die gecompenseerd worden door directe gerelateerde inkomsten”. De overschrijding op sportaccommodaties is bekend geworden na de Bestuursrapportage en gemeld in de jaarrekening en kwalificeren als acceptabel onder Cat. 1 “Begrotingsafwijkingen als gevolg van bestaand beleid die in de Bestuursrapportage zijn toegelicht of waarover de raad na de Bestuursrapportage is geïnformeerd”.
De onderschrijding op 3.0 Economie wordt veroorzaakt doordat niet alle geplande projecten zijn gerealiseerd of waar de lasten in rekening zijn gebracht op andere budgetten (€ 0,2 mln). Deze afwijkingen zijn als acceptabel geclassificeerd onder Cat. 1: "Begrotingsafwijkingen als gevolg van bestaand beleid die in de Bestuursrapportage zijn toegelicht of waarover de raad na de Bestuursrapportage is geïnformeerd".
In de bestuursrapportage is een budgettair neutrale begrotingswijziging opgenomen op 4.0 Onderwijs van € 3,0 miljoen hogere lasten. De werkelijke lasten zijn € 72.000 lager dan begroot. Deze afwijking is gemeld in de jaarrekening en acceptabel onder Cat. 1: " Begrotingsafwijkingen als gevolg van bestaand beleid die in de Bestuursrapportage zijn toegelicht of waarover de raad na de Bestuursrapportage is geïnformeerd ".
De onderschrijding op 5.5 Cultureel Erfgoed bestaat primair uit lagere uitgaves Ergoeddeal, dit is langlopend budget waarvan het restant dan ook is doorgeschoven naar 2024. Dit is gemeld in de jaarrekening en acceptabel onder Cat. 1: " Begrotingsafwijkingen als gevolg van bestaand beleid die in de Bestuursrapportage zijn toegelicht of waarover de raad na de Bestuursrapportage is geïnformeerd”.
Baten
De onderschrijding van € 0,1 mln bestaat voornamelijk uit onderschrijdingen op het taakveld 4.0 Onderwijs (€ 0,9 mln) en uit overschrijdingen op de taakvelden 3.0 Economie (€ 0,4 mln) en 5.2 Sportaccommodaties (€ 0,3 mln). Uit onderstaande beoordeling blijkt dat er één afwijking ter grootte van € 0,5 mln als niet acceptabel wordt aangemerkt.
De onderschrijding op 4.0 Onderwijs bestaat hoofdzakelijk uit lagere baten voor het Onderwijsachterstandsbeleid (€ 0,4 ,mln) en het Nationaal Programma Onderwijs (€ 0,4 mln). Zoals hierboven vermeld staan deze baten in directe relatie tot de lasten. Daarmee zijn deze als acceptabel gecategoriseerd onder Cat.1: "Begrotingsafwijkingen zijnde kostenoverschrijdingen die gecompenseerd worden door direct gerelateerde inkomsten".
De overschrijding op 3.0 Economie bestaat hoofdzakelijk uit hogere baten uit Toeristenbelasting (€ 0,5 mln). De baten werden in het verleden een jaar later in de exploitatie berekend (heffing 2022 in boekjaar 2023), vanaf 2023 wordt dit in het jaar zelf geregistreerd. Dat levert in de jaarrekening "dubbele" inkomsten op. Er is niet afgeweken van het beleid, maar de afwijking is niet eerder specifiek gemeld bij de raad. Op basis daarvan is de afwijking als niet acceptabel geclassificeerd onder Cat. 3: "Begrotingsafwijkingen door het verantwoorden in een verkeerd boekjaar".
De overschrijding op 5.2 Sportaccommodaties bestaat hoofdzakelijk uit lagere baten voor SFN (€ 0,2 mln). Zoals hierboven vermeld staan deze baten in directe relatie tot de lasten. De overschrijding in baten SFN compenseert de hogere kosten. Daardoor moet deze afwijking als acceptabel geclassificeerd worden onder Cat. 1: "Begrotingsafwijkingen zijnde kostenoverschrijdingen die gecompenseerd worden door direct gerelateerde inkomsten".