Programma 1. Bestuur

Beleid programma 1

Wat hebben we bereikt in 2023?

Terug naar navigatie - Wat hebben we bereikt in 2023?

Een betrokken en professionele ambtelijke organisatie

Terug naar navigatie - Een betrokken en professionele ambtelijke organisatie

Begroting 2023

Het is noodzakelijk om het fundament van Stichtse Vecht op orde te brengen met als doel om een slagvaardige en betrouwbare lokale overheid te zijn voor onze inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties.

Voor de zomer van 2022 zijn we gestart met een programma om de werkkracht van de ambtelijke organisatie te vergroten. Op 1 juli 2022 is een belangrijke fase van het lopende project Doorontwikkeling afgerond. Vanaf die datum is een nieuwe fase gestart met een project dat erop gericht is om de organisatie op kracht te brengen en de organisatie weer volledig te laten functioneren. Onderdeel van deze fase (zomer 2022 - zomer 2024) zijn in ieder geval:

  • het stoppen van de grote uitstroom van personeel;
  • het terugbrengen van het ziekteverzuim naar een gemiddeld percentage;
  • het intensiveren van de werving van nieuw personeel op de openstaande vacatures;
  • de huidige medewerkers koesteren, waarderen en blijven boeien (potentie benutten).


Fase 1 – de organisatie wordt ‘in control’ gebracht (periode zomer 2022- zomer 2023)

Fase 2 – De organisatie wordt toekomstbestendig gemaakt (periode zomer 2023 - zomer 2024)

Wat hebben wij daarvoor gedaan in 2023?

Een begroting gericht op de toekomst

Terug naar navigatie - Een begroting gericht op de toekomst
Begroting 2023

Een toekomstgerichte begroting geeft meer sturingsmogelijkheden

Een toekomstgerichte begroting heeft als doel om te komen tot een strategisch financieel meerjarenbeleid. In 2022 werken we aan een nieuwe opzet van onze begroting. Dit is noodzakelijk om de sturing te versterken, tijdig te kunnen anticiperen op ontwikkelingen en heldere keuzes te maken. Ook als het gaat om nieuw beleid. Met de nieuwe opzet van de begroting moet de raad beter in staat worden gesteld om zijn kaderstellende en controlerende taak uit te voeren. Het vastleggen van de maatschappelijke effecten die we willen bereiken en deze effecten (waar mogelijk) meetbaar maken draagt bij aan een transparante en betrouwbare overheid.

Wat hebben wij daarvoor gedaan in 2023?

Samenwerking en participatie

Terug naar navigatie - Samenwerking en participatie
Begroting 2023

Door de kracht van onze samenleving te benutten, bereiken we onze doelen.

Wij willen inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties betrekken bij beleid en uitvoering. Door vooraf aan te geven welke ruimte er is om mee te denken en mee te doen creëren we duidelijkheid. De door de raad vastgestelde participatieleidraad biedt hiervoor een uitstekende basis. Daarnaast introduceren we een inwonerpanel voor inwoners en ondernemers.

Omdat onze opgaven veelal over de gemeentegrenzen heen gaan, is samenwerking in de regio, met de provincie en andere partijen eveneens belangrijk.

Ten slotte heeft Stichtse Vecht de vernieuwende ideeën en energie van jongeren hard nodig, nu en in de toekomst. We willen met deze groep in gesprek om hen meer te betrekken bij de lokale democratie.

Wat hebben wij daarvoor gedaan in 2023?

Verbonden partijen

Terug naar navigatie - Verbonden partijen

Binnen dit programma werken we samen met NV Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) en Belastingsamenwerking gemeenten en hoogheemraadschap Utrecht (BghU). Voor nadere toelichting hieromtrent verwijzen we naar de paragraaf Verbonden partijen.

Wij werken met de regiogemeenten in U10-verband samen aan de grote maatschappelijke opgaven woningbouw, energietransitie, economische ontwikkeling, mobiliteit en het behoud en ontwikkeling van groen en landschap.

Financieel overzicht programma 1

Wat heeft het gekost in 2023?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost in 2023?
Bedragen x €1.000
Programma 1 Begroting 2023 primitief Begroting 2023 na wijziging Realisatie 2023 Saldo 2023
Lasten
0.1 Bestuur 4.263 4.043 4.237 194
0.2 Burgerzaken 1.963 2.028 2.872 844
0.4 Overhead 21.264 24.045 27.464 3.418
0.5 Treasury -349 -349 604 953
0.6 Belastingen 1.017 1.019 1.107 88
0.8 Overige baten en lasten (stelposten) 3.945 4.612 0 -4.612
0.9 Vennootschapsbelasting 0 0 2 2
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden 0 0 6 6
Totaal Lasten 32.102 35.398 36.292 893
Baten
0.1 Bestuur -1 -56 -99 -43
0.2 Burgerzaken -753 -753 -988 -234
0.4 Overhead -7 -1.169 -868 301
0.5 Treasury -53 -63 -205 -142
0.6 Belastingen -14.364 -14.364 -15.326 -962
0.7 Algemene uitkering -101.920 -104.632 -108.426 -3.794
0.8 Overige baten en lasten (stelposten) 2.331 1.667 0 -1.667
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden -40 -40 -38 2
Totaal Baten -114.808 -119.411 -125.950 -6.539
Gerealiseerd saldo van baten en lasten -82.706 -84.013 -89.659 -5.646
Stortingen
0.10 Mutaties reserves 297 547 522 -26
Onttrekkingen
0.10 Mutaties reserves -244 -3.556 -3.529 27
Mutaties reserves 53 -3.009 -3.007 2

Toelichting lasten en baten per soort kosten

Terug naar navigatie - Toelichting lasten en baten per soort kosten
Bestuur Begroting Begroting Realisatie Saldo
primitief na wijziging
(x €1.000) 2023 2023 2023 2023
Toegerekende personeelslasten 17.136 18.951 18.976 25
Kapitaallasten -502 -459 -368 91
Overige lasten 15.468 16.906 17.683 777
Totaal lasten 32.102 35.398 36.292 893
Totaal baten -114.808 -119.411 -125.950 -6.539
Gerealiseerde saldo van baten en lasten -82.706 -84.013 -89.659 -5.646
Toevoeging aan reserves 297 547 522 -26
Onttrekking aan reserves -244 -3.556 -3.529 27
Gerealiseerd resultaat -82.652 -87.022 -92.666 -5.644

Toelichting van de verschillen in de lasten

Terug naar navigatie - Toelichting van de verschillen in de lasten
Analyse verschillen lasten (x €1.000) Begroting 2023 Realisatie 2023 Verschil
Lasten 35.398 36.292 893
Toelichting Taakveld Bedrag
Toegerekende personeelslasten (zie paragraaf Bedrijfsvoering) div 25
Kapitaallasten div 91
Hogere kosten van energie (zie toelichting in paragraaf bedrijfsvoering) 0.1 143
De onderhoudswerkzaamheden van de locaties in Breukelen zijn hoger uitgevallen, door stijgende prijzen. 0.1 78
Verkiezingen: Gemeenteraad, 2 Waterschappen en Tweede kamer 0.2 350
Burgerzaken, inhuur personeel om de onderbezetting op te vangen 0.2 120
Voor het optimaliseren van het inkooptraject en parallel daaraan het reguliere inkoopproces was in 2023 onvoldoende vaste formatie beschikbaar. Dit had tot gevolg dat extern moest worden ingehuurd. Vanaf 2024 is de formatie aangepast, waarmee deze toereikend is. 0.4 986
De premies van diverse verzekeringen stijgen periodiek, echter het budget is de afgelopen jaren daar niet op aangepast. 0.4 156
Migratie datacenter 0.4 1.002
Extra kosten die gemaakt zijn voor de Cloud Expert Group 0.4 244
ICT Systeembeheer: kosten zijn hoger uitgevallen door stijgende prijzen. 0.4 230
ICT Software, kosten zijn hoger uitgevallen door stijgende prijzen. Prijsindexatie vooraf te laag ingeschat. 0.4 73
Ondersteuning aanbesteding financiële applicatie 0.4 89
Implementatie e-HRM in 2023 gestart, dit wordt in 2024 afgerond. 0.4 -178
Het budget voor de Digitale toegankelijkheid van de gemeentelijke websites is in de kaderbrief 2023 te hoog vastgesteld. Dit wordt in kadernota 2025 gecorrigeerd. 0.4 -56
Hogere kosten van energie (zie toelichting in paragraaf bedrijfsvoering) 0.4 217
De onderhoudswerkzaamheden van het gemeentekantoor zijn hoger uitgevallen, door stijgende prijzen. 0.4 211
Voor het inwonerspanel is een interne oplossing gevonden, daardoor geen inhuur externen nodig is geweest. 0.4 -96
Extra budget in 2023 ten behoeve van de organisatieontwikkeling en toekomstbestendig begroten 0.4 -105
Implementatie Zaaksysteem 0.4 63
Scholing personeel 0.4 161
Mutatie voorziening dubieuze debiteuren 0.4 111
Project vervanging telefonie is uitgelopen, daardoor dubbele kosten in 2023. 0.4 106
Diverse licenties en abonnementen Dienstverlening en Samenleving 0.4 100
Mutaties voorzieningen personeel 0.4 51
Diverse licenties en abonnementen Leefomgeving en Toezicht Buiten 0.4 56
Diverse kosten overhead (zie ook paragraaf bedrijfsvoering) 0.4 275
Hogere rente door aantrekken nieuwe leningen eind 2022. Zie ook bestuursrapportage 2023. 0.5 770
De toegerekende rente op de kapitaallasten is lager dan begroot. Dit komt doordat een aantal investeringen niet zijn afgesloten in 2023 en zijn doorgeschoven naar 2024. Dit geeft een positief effect op de programma’s (de begrote kapitaallasten worden niet benut), maar een negatief resultaat op het taakveld Treasury, waar de rentebaat wordt verantwoord. 0.5 164
Vanwege een bijstelling op o.a. de belastinginkomsten uit voorgaande jaren is per saldo een afboeking van € 50.000 aan de lastenkant opgenomen. 0.6 50
Vrijval stelposten (o.a. lonen en prijzen € 1,5 mln., structureel weerstandsvermogen € 1 mln. en inhuur € 2 mln.). In de Bedrijfsvoeringsparagraaf is een nadere toelichting opgenomen op de inzet van de stelposten inhuur en lonen en prijzen. Voor de hogere energielasten, zoals in de Bestuursrapportage 2023 aangekondigd, zetten we de stelpost lonen en prijzen in ter dekking van deze kostenstijgingen. 0.8 -4.538
De begrootte post voor onvoerziene uitgaven is niet direct ingezet. 0.8 -90
Nog te bestemmen resultaat 0.11 -173
Overig Diverse 208
Totaal mutatie lasten programma 1 893

Toelichting van de verschillen in de baten

Terug naar navigatie - Toelichting van de verschillen in de baten
Analyse verschillen baten (x €1.000) Begroting 2023 Realisatie 2023 Verschil
Baten -119.411 -125.950 -6.539
Toelichting Taakveld Bedrag
Extra legesinkomsten door het meer uitgeven van documenten en huwelijken 0.2 -234
Generatiepact 0.4 146
Vergoedingen voor personeel 0.4 73
Voordeel rente rekening-courant Rijks schatkist 0.5 -99
Ontvangen dividenden en overige rente inkomsten 0.5 -50
Hogere inkomsten van met name OZB belasting, doordat de werkelijke WOZ-waardestijging hoger lag dan de geraamde WOZ-waardestijging. 0.6 -961
Hogere algemene uitkering gemeentefonds, zoals beschreven in o.a. de RIB Decembercirculaire 2023. 0.7 -3.794
Vrijval stelposten (o.a. achteruitgang algemene uitkering € 0,95 mln. en taakmutaties en doeluitkeringen € 0,72 mln.). 0.8 -1.667
Overig Diverse 47
Totaal mutatie baten programma 1 -6.539