Ontwikkelingen per programma

In de programma’s worden de beleidsmatige onderwerpen toegelicht die in de kadernota verwerkt worden. Gezien de onzekerheid rondom de voorjaarsnota Rijk 2024 worden een aantal ontwikkelingen bij de bedrijfsvoering voorlopig opgevangen binnen bestaand

Financieel overzicht programma's

Financieel overzicht programma's

Terug naar navigatie - Financieel overzicht programma's

In dit financiële overzicht zijn de beleidswensen, op programma niveau, gepresenteerd. Elk onderwerp wordt in de programmahoofdstukken toegelicht.

E. Beleidswensen (bedragen x € 1.000) 2025 2026 2027 2028 2029
Programma 1 Bestuur:
1.1 Hondenbelasting afschaffen (n.a.v. motie) 311 311 311 311 311
1.2 Verduurzaming Gemeentelijk Vastgoed PM PM PM PM PM
1.3 Stemwijzer voor gemeente SV 15 15 0 0 0
1.4 AV Middelen voor Boom en Bosch 27 27 27 27 27
1.5 Bedrijfsvoering 0 0 0 0 0
Totaal Programma 1 Bestuur 353 353 338 338 338
Programma 2 Veiligheid:
2.1 Implementatie Bibob 54 54 54 54 54
Totaal Programma 2 Veiligheid 54 54 54 54 54
Programma 3 Fysiek:
3.1 Park Maarssenbroek - investering 0 58 93 93 93
3.1 Park Maarssenbroek - dekking binnen bestaand budget 0 -58 -93 -93 -93
3.2 Vitaal Platteland 183 128 78 78 78
3.3. Opstellen realistische investeringsplanning 0 PM PM PM PM
Totaal Programma 3 Fysiek 183 128 78 78 78
Programma 4 Sociaal:
4.1 Passende zorg en ondersteuning - TIM 7.468 7.249 7.135 7.351 8.004
4.1 Passende zorg en ondersteuning - formatie 108 108 108 108 108
4.1 Passende zorg en ondersteuning - besparing -3.495 -4.456 -4.367 -4.411 -4.543
4.2 Opvang ontheemden 191 191 191 191 191
Totaal Programma 4 Sociaal 4.273 3.093 3.068 3.240 3.761
Programma 5 Samenleven:
5.1 Opstellen IHP 0 PM PM PM PM
Totaal Programma 5 Samenleven 0 PM PM PM PM
Totaal Beleidswensen 4.863 3.628 3.538 3.710 4.231

Programma 1 Bestuur

1.1 Afschaffen hondenbelasting

Terug naar navigatie - 1.1 Afschaffen hondenbelasting

Met een motie bij de Programmabegroting 2024 heeft een raadsmeerderheid de wens geuit voor een onderzoek naar de mogelijkheden voor het afschaffen van de hondenbelasting. Gesteld wordt dat deze belasting relatief vreemd is. De hond is het enige huisdier dat wordt belast. De gemeente maakt, gelet op onder andere het hondenuitlaatbeleid, wel kosten voor bijvoorbeeld de controle op de aanlijnplicht en de algehele opruimplicht voor hondenpoep. Deze kosten blijven we maken ook bij het afschaffen van de hondenbelasting.

Omdat het afschaffen van de hondenbelasting leidt tot lagere gemeentelijke inkomsten moet deze inkomstendaling worden gecompenseerd. Hierbij kunt u denken aan een structurele verlaging van ons begrotingssaldo of het structureel verhogen van de inkomsten (bijvoorbeeld de onroerendezaakbelastingen). In deze Kadernota is de structurele inkomstenverlaging opgevangen door een structurele verlaging van het begrotingssaldo. 

1.2 Verduurzaming Gemeentelijk Vastgoed

Terug naar navigatie - 1.2 Verduurzaming Gemeentelijk Vastgoed

De verduurzaming van het gemeentelijk vastgoed van de gemeente Stichtse Vecht is beschreven in het Uitvoeringsplan verduurzaming gemeentelijke gebouwen. Dit uitvoeringsplan is onderdeel van de in november 2020 door de gemeenteraad vastgestelde Vastgoednota 2020 en Beheerplan gemeentelijk vastgoed 2021 – 2030. Het uitvoeringsplan bestrijkt in totaal negen jaar welke zijn onderverdeeld in drie termijnen van elk drie jaar.

In 2024 was gepland om een evaluatie van de driejarige aanpak en de behaalde resultaten te laten plaatsvinden. In dat jaar worden ook de vervolgstappen bepaald voor het verduurzamen van de gemeentelijke vastgoedobjecten voor de daaropvolgende driejarige periode: 2025 – 2027. Echter door allerlei moverende redenen, o.a. capaciteitsgebrek, is er in het tweede kwartaal 2023 pas gestart met het uitvoeringsplan. Dit betekent concreet dat het budget voor fase 1 in de loop van 2025 eindig is, waarna er budget benodigd is voor fase 2. De benodigde omvang van het budget (investeringskrediet) voor fase 2 is nu nog niet scherp; bij het opstellen van de Programmabegroting 2025 - 2028 is deze wel te bepalen.

Voor de Kadernota 2025 kan op dit moment ten behoeve van de verduurzaming van gemeentelijk vastgoed dan ook geen raming worden afgegeven voor het benodigde budget. Echter is het evident dat dit project wel budget nodig heeft om te kunnen slagen.

1.3 Stemwijzer

Terug naar navigatie - 1.3 Stemwijzer

Om inwoners meer inzicht te geven in de visie van de verschillende politieke partijen in gemeente Stichtse Vecht, heeft de gemeenteraad de ambitie uitgesproken om voor de gemeenteraadsverkiezing van 2026 een lokale Stemwijzer beschikbaar te stellen. Daarmee probeert zij de verbinding met inwoners te verhogen en de drempel om te gaan stemmen te verlagen. Om dit te realiseren, wordt er in 2025 gestart met de voorbereiding en aanbesteding.

1.4 AV Middelen Commissiezaal

Terug naar navigatie - 1.4 AV Middelen Commissiezaal

We willen de inwoners van Gemeente Stichtse Vecht op een goede manier live commissievergaderingen laten volgen. Vanuit het presidium is de wens geuit om de commissievergaderingen met beeld en geluid uit te zenden. Vergelijkbaar met de raadsvergaderingen. De huidige apparatuur is verouderd en aan vervanging toe. 

1.5 Bedrijfsvoering

Terug naar navigatie - 1.5 Bedrijfsvoering

De afgelopen jaren is gewerkt aan het versterken van het fundament van de organisatie. Deze ontwikkeling zetten we door, zodat we de dienstverlening aan onze inwoners op peil kunnen houden, voldoen aan wettelijke regels, aantrekkelijk blijven als werkgever en voldoende aandacht kunnen blijven besteden aan ICT veiligheid. 
We stellen voor om de volgende ontwikkelingen binnen de bedrijfsvoering (voorlopig) binnen bestaande budgetten op te vangen:

  • Voldoen aan (nieuwe) wet- en regelgeving in relatie tot (data)beveiliging en archivering. Een doorontwikkeling van de ICT omgeving gericht op rationalisering applicatie landschap, beweging naar cloudapplicaties en het door ontwikkelen van de kantoorautomatisering. In dat kader is ook een aanbesteding van bedrijfsbrede software noodzakelijk, door het aflopen van bestaande contracten.
  • Het bieden van goede dienstverlening aan onze inwoners. Daarvoor is het nodig om een  functioneel beheerder applicaties DSO Omgevingswet aan te stellen. Bij Publiekszaken zijn extra opleidingen noodzakelijk om aan de hogere eisen te kunnen voldoen. Door externe ontwikkelingen, zoals (identiteits)fraude en ondermijning zien we dat de complexiteit van het werk toeneemt.  
  • Een onderscheidende en actieve arbeidsmarktbenadering gericht op een krappe arbeidsmarkt. Om een aantrekkelijk werkgever te zijn, zijn afspraken gemaakt om een concurrerende reiskostenvergoeding aan te bieden van 23 cent per km.
  • Stijging van de energiekosten bij de binnensportfaciliteiten en de compensatie van energie- en huurlasten bij publieke / maatschappelijke voorzieningen.
  • De noodzakelijke aanpassingen aan 't Kikkerfort, gericht op een veilig gebruik van het zwembad.
  • Het versterken van de dienstverlening van de gemeente door het opstellen van serviceafspraken, meting van kwaliteit van dienstverlening en de implementatie van de Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer (de wet regelt dat burgers en bedrijven hun zaken die ze met de overheid moeten doen, digitaal kunnen afhandelen).
  • De noodzakelijke vervanging en uitbreiding van het wagenpark en hierbij over te stappen van het investeren in aanschaf van auto’s naar het leasen daarvan.
  • Uitvoeringskosten gerelateerd aan o.a. de (gebiedsgerichte) Omgevingsprogramma's.

In de afgelopen jaren zijn er zowel bij de mei- als septembercirculaires extra middelen ontvangen van het Rijk. Deze middelen kunnen ook ingezet worden voor het uitvoeren van deze ontwikkelingen. De gemeente loopt hierbij echter wel het risico dat de ontwikkelingen niet binnen bestaande budgetten kunnen worden opgevangen en er geen resp. onvoldoende extra middelen in de circulaires bijkomen. Eventuele overschrijdingen worden dan gemeld in de Berap 2025 en verwerkt in de jaarrekening 2025. 

Programma 2 Veiligheid

2.1 Implementatie Bibob

Terug naar navigatie - 2.1 Implementatie Bibob

Op dit moment zijn we bezig met het ontwikkelen van Bibob-beleid. Er komt een Bibob-onderzoeker/analist om alle Bibob-onderzoeken voor de organisatie uit te voeren. De gemeente loopt het risico op vermenging tussen onderwereld en bovenwereld als we onvoldoende capaciteit hebben om Bibob-onderzoeken uit te voeren. 

Programma 3 Fysiek

3.1 Park Maarssenbroek

Terug naar navigatie - 3.1 Park Maarssenbroek

De belangrijkste groenvoorziening voor de inwoners van de grootste kern van Stichtse Vecht wordt aantrekkelijker met nieuwe voorzieningen. Hiermee stimuleren we buiten bewegen in een groene omgeving vlakbij de woonplek. In het coalitieakkoord is afgesproken om in het park te investeren. Het gaat hierbij om de aanleg van twee locaties in park Maarssenbroek, namelijk het upgraden van het  parkcentrum Maarssenbroek met Superspeelspoor en kinderboerderij en het realiseren van een nieuwe multifunctionele parkinrichting ter hoogte van Zwanenkamp.

In 2022 heeft het college voorkeursscenario’s vastgesteld. In 2023 heeft de raad via de Kaderbrief € 300.000 beschikbaar gesteld voor de ontwikkeling van een breed gedragen en door participatie tot stand gekomen voorlopig ontwerp op basis van de voorkeursscenario’s. In 2024 wordt het met participatie ontwikkelde voorlopig ontwerp uitgewerkt tot een definitief ontwerp met bestek en technische tekeningen inclusief de aanvraag van de benodigde omgevingsvergunning en de aanbesteding van het werk. In 2025 volgt de realisatie met een uitloopmogelijkheid naar 2026.

Kapitaalslasten worden meegenomen bij het opstellen van de realistische investeringsplanning, waarbij er vooralsnog wordt uitgegaan dat deze daarin budgetneutraal kunnen worden opgevangen. Ook wordt in de begroting voldoende extra middelen beschikbaar gesteld voor beheer en onderhoud na de realisatie (vanaf 2027).  

3.2 Vitaal Platteland

Terug naar navigatie - 3.2 Vitaal Platteland

Ons landelijk gebied krijgt voortdurend te maken met opgaven vanuit het Utrechts Programma Landelijk Gebied over Stikstof, Natuur, Water, Klimaat en Landbouw. In 2024 zijn eenmalig middelen beschikbaar gesteld voor de inzet van specialisten en ondersteuning op gebiedsprocessen. De belangen voor de gemeente en haar inwoners en de ontwikkelingen in het landelijk gebied blijven ook na 2024 groot. Aan inwoners, agrariërs en andere ondernemers in het landelijk gebied moet toekomstperspectief geboden worden in een context van onder druk staande verdienmodellen en wettelijk verplichte verduurzaming van het gebied. Om daar blijvend regie op te voeren, wil de Gemeente Stichtse Vecht een agenderende rol innemen in de regio op de deelgebieden Veenweiden en Oostelijke Vechtplassen.
Bij deze ambitie is het zaak om middelen te reserveren voor onder andere de inhuur van specialisten en/of bureaus die de gemeente ondersteunen bij beleidsontwikkeling en de bijbehorende intensieve participatietrajecten voor voldoende draagvlak.

3.3 Opstellen realistische investeringsplanning

Terug naar navigatie - 3.3 Opstellen realistische investeringsplanning

De afgelopen jaren is gebleken dat de opgestelde investeringsagenda, door planningsoptimisme en/of gebrek aan capaciteit, onvoldoende ten uitvoering is gebracht. De komende periode wordt daarom gewerkt aan een realistische en uitvoerbare investeringsagenda voor de jaren 2024 t/m 2029. De realistische financiële investeringsagenda moet afgestemd zijn op de technische planning, beschikbare capaciteit en uitvoeringskracht van de betrokken afdelingen. Dit betekent dat met name gekeken wordt naar een realistische fasering van de noodzakelijke investeringen. Uitgangspunt hierbij is dat deze investeringen door een betere spreiding over de begrotingsjaren, binnen de huidige budgetten worden uitgevoerd. Dit uitgangspunt maakt dat het realistische opstellen van de investeringsplanning budgetneutraal is. Deze realistische investeringsagenda wordt verwerkt in de Programmabegroting 2025 – 2028. 

Op de langere termijn moet gekeken worden naar het kwaliteitsniveau en de grote vervangingsopgave die op grond van huidige beheerplannen vooral vanaf 2030 nodig is. Bij eerst volgende actualisatie van de beheerplannen en het op te stellen Integraal huisvestingsplan (IHP) Onderwijsgebouwen (programma 5) zullen we een beter beeld krijgen van de grootschalige vervangingsopgave en de financiële consequenties voor de kapitaallasten op langere termijn.

Programma 4 Sociaal

4.1 Passende zorg en ondersteuning

Terug naar navigatie - 4.1 Passende zorg en ondersteuning

In Stichtse Vecht werken we aan het normaliseren van zorg. Dit houdt in dat we hulpvragen minder problematiseren en medicaliseren en zo normaal mogelijk oplossen (zo licht als mogelijk, zo zwaar als nodig). Ook willen we dreigende problemen eerder signaleren. In het coalitieakkoord 2022-2026 is de ambitie opgenomen om het voorveld beter te positioneren. Het voordeel van een sterk voorveld is dat zij laagdrempelige en lichte ondersteuning biedt.

Tevens staat in het coalitieakkoord dat het essentieel is om goed inzicht te hebben in de kosten en effecten van het sociaal domein zodat we een koers kunnen uitzetten gericht op het bieden van (preventieve) zorg waar dat nodig en effectief is. Een sterk voorveld draagt bij aan het beheersbaar houden van de kosten van het sociaal domein zodat zorg beschikbaar blijft voor inwoners die het echt nodig hebben. 

Het beheersen van de kosten sociaal domein is ook nodig voor een solide financiële positie van onze gemeente. In het bestuurlijk overleg hebben het Rijk en de VNG afspraken gemaakt over hoe ze met elkaar werken aan meer financiële zekerheid voor gemeenten voor de Wmo en jeugd. Dit gaat onder meer over het beëindigen van het openeinde-deel van de Wmo, het bespaarpotentieel voor jeugd en de risicoverdeling tussen Rijk en VNG voor financiële tekorten. Uitgangspunt is dat autonome ontwikkelingen voor rekening en risico van het Rijk zijn. Van gemeenten wordt verwacht dat ze maatregelen nemen. Als gemeente Stichtse Vecht en andere gemeenten niet of onvoldoende de afgesproken maatregelen uitvoeren, dan is het risico dat compensatie voor gestegen kosten in de toekomst door het Rijk uitblijft. Het is daarom nu nodig om maatregelen te nemen.

In juli 2023 heeft het college de bestuursopdracht voorveld vastgesteld. De uitwerking van de bestuursopdracht geeft inzicht in hoe de ambitie van het college om het voorveld beter te positioneren er uit kan zien én welke effecten de maatregelen in het voorveld (op termijn) kunnen opleveren op de hulp en op de aantallen mensen die zorg nodig hebben in de jeugdzorg en WMO. Met een sterk voorveld kunnen we het systeem van hulp en ondersteuning laagdrempelig voor de inwoner en beter betaalbaar houden voor de gemeente. Zie bijgevoegde bijlagen bij het raadsvoorstel.

In de bestuursopdracht zijn, in samenwerking met diverse maatschappelijke partijen, drie scenario’s ontwikkeld voor een betere positionering van het voorveld. Het college heeft gekozen voor het scenario ‘activeren inwoners’. Dit scenario heeft de meeste impact op vermindering van instroom bij TIM SV en de Wmo (gemeente), terwijl er geen aanvullend budget nodig is. De financiële besparing is ingeschat in een realistische bandbreedte. De hoogste opbrengst van deze realistische bandbreedte is verwerkt in deze Kadernota. In het structureel weerstandsvermogen is rekening gehouden met het risico dat de opbrengst lager uitvalt. Het verschil tussen de bovenkant en onderkant van de realistisch ingeschatte bandbreedte is meegenomen bij de impactanalyse van de gevoeligheid van de begroting voor structurele risico's. Zie de toelichting op het structureel weerstandvermogen in het onderdeel Strategisch financieel beleid 2026 - 2029.  

In de begroting 2025 van TIM SV zijn de kosten realistisch geraamd, rekening houdend met de transformatie en maatregelen die TIM SV zelf uitvoert. Daarin is nog geen rekening gehouden met mogelijke besparingen van de maatregelen door partijen in het voorveld. Uiteraard monitoren we samen met TIM SV en partijen in het voorveld of de maatregelen van de bestuursopdracht inderdaad het beoogd (financieel) effect gaan hebben.

4.2 Opvang ontheemden

Terug naar navigatie - 4.2 Opvang ontheemden

De gevolgen van de invoering van de Spreidingswet zijn op dit moment nog niet duidelijk. De Spreidingswet kan als gevolg hebben dat er een toestroom van statushouders naar Stichtse Vecht komt. De omvang hiervan is nog niet bekend. 

Tot maart 2025 ontvangt de gemeente een specifieke uitkering voor de opvang van Oekraïense vluchtelingen (leefgeld en opvanglocaties). Deze vluchtelingen kunnen echter niet gebruik maken van re-integratietrajecten en dergelijke, hoewel er in 2023 is gestart met taallessen . Als per 2025 Oekraïense vluchtelingen toegang krijgen tot de sociale zekerheid dan heeft dit op de volle breedte gevolgen voor het Sociaal Domein. Een deel van deze vluchtelingen zal moeten inburgeren en inburgeringstrajecten moeten volgen. Ook kunnen zij dan aanspraak maken op bijstand en armoedebeleid. De financiële gevolgen van het openstellen van het sociale zekerheidsstelsel voor Oekraïense vluchtelingen zijn nu nog niet bekend, maar de verwachting is dat hier te weinig budget voor beschikbaar is.  

De maatschappelijke begeleiding voor inburgering wordt tot en met 2024 uitgevoerd door MOmenz. Maatschappelijke begeleiding is een verplichting vanuit de wet inburgering. De gemeente kan afspraken maken over het ambitieniveau waarop de gemeente maatschappelijke begeleiding biedt. Wanneer de uitvoering in 2025 niet opgenomen wordt in de basissubsidie voor MOmenz, volgt er een nieuwe aanbesteding. Dat brengt extra kosten met zich mee (uitvoeren Europese aanbesteding, overdracht van gegevens, etc.).

Stichting Leergeld voert een deel van het minimabeleid uit en heeft in 2023 en 2024 een enorme toestroom van aanvragen gekregen. Zij hebben daarom zowel in 2023 als in 2024 een verhoogde subsidie ontvangen. De verwachting is dat het aantal aanvragen voor de minimaregeling de komende jaren verder toeneemt.

Programma 5 Samenleven

5.1 Opstellen IHP

Terug naar navigatie - 5.1 Opstellen IHP

In de raadsinformatiebrief van 26 januari 2023 bent u geïnformeerd over het op te stellen integraal huisvestingsplan onderwijs (IHP) en de opgaven op het gebied van onderwijshuisvesting voor de komende jaren. Uitgangspunt bij het opstellen van het IHP is dat één school per jaar en een gymzaal per twee jaar in aanmerking komen voor (her)bouw, uitbreiding of renovatie. Dit is het minimale scenario, gezien de staat van diverse scholen. In overleg met scholen, college en raad worden definitieve keuzes gemaakt.

Door personeelswisselingen is het opstellen van het IHP vertraagd. De verwachting is dat na de zomer het IHP vastgesteld kan worden. In het investeringsplan van de Programmabegroting 2024 - 2027 is voor ruim € 19 miljoen aan voorbereidingskosten en investeringen voor het IHP opgenomen. In de Kadernota 2025 zijn, in afwachting van het op te stellen IHP, geen extra middelen opgenomen. Uit het IHP zal blijken of de nu beschikbare middelen voldoende zijn of dat bij de Kadernota 2026 aanvullende middelen nodig zijn.