In Stichtse Vecht werken we aan het normaliseren van zorg. Dit houdt in dat we hulpvragen minder problematiseren en medicaliseren en zo normaal mogelijk oplossen (zo licht als mogelijk, zo zwaar als nodig). Ook willen we dreigende problemen eerder signaleren. In het coalitieakkoord 2022-2026 is de ambitie opgenomen om het voorveld beter te positioneren. Het voordeel van een sterk voorveld is dat zij laagdrempelige en lichte ondersteuning biedt.
Tevens staat in het coalitieakkoord dat het essentieel is om goed inzicht te hebben in de kosten en effecten van het sociaal domein zodat we een koers kunnen uitzetten gericht op het bieden van (preventieve) zorg waar dat nodig en effectief is. Een sterk voorveld draagt bij aan het beheersbaar houden van de kosten van het sociaal domein zodat zorg beschikbaar blijft voor inwoners die het echt nodig hebben.
Het beheersen van de kosten sociaal domein is ook nodig voor een solide financiële positie van onze gemeente. In het bestuurlijk overleg hebben het Rijk en de VNG afspraken gemaakt over hoe ze met elkaar werken aan meer financiële zekerheid voor gemeenten voor de Wmo en jeugd. Dit gaat onder meer over het beëindigen van het openeinde-deel van de Wmo, het bespaarpotentieel voor jeugd en de risicoverdeling tussen Rijk en VNG voor financiële tekorten. Uitgangspunt is dat autonome ontwikkelingen voor rekening en risico van het Rijk zijn. Van gemeenten wordt verwacht dat ze maatregelen nemen. Als gemeente Stichtse Vecht en andere gemeenten niet of onvoldoende de afgesproken maatregelen uitvoeren, dan is het risico dat compensatie voor gestegen kosten in de toekomst door het Rijk uitblijft. Het is daarom nu nodig om maatregelen te nemen.
In juli 2023 heeft het college de bestuursopdracht voorveld vastgesteld. De uitwerking van de bestuursopdracht geeft inzicht in hoe de ambitie van het college om het voorveld beter te positioneren er uit kan zien én welke effecten de maatregelen in het voorveld (op termijn) kunnen opleveren op de hulp en op de aantallen mensen die zorg nodig hebben in de jeugdzorg en WMO. Met een sterk voorveld kunnen we het systeem van hulp en ondersteuning laagdrempelig voor de inwoner en beter betaalbaar houden voor de gemeente. Zie bijgevoegde bijlagen bij het raadsvoorstel.
In de bestuursopdracht zijn, in samenwerking met diverse maatschappelijke partijen, drie scenario’s ontwikkeld voor een betere positionering van het voorveld. Het college heeft gekozen voor het scenario ‘activeren inwoners’. Dit scenario heeft de meeste impact op vermindering van instroom bij TIM SV en de Wmo (gemeente), terwijl er geen aanvullend budget nodig is. De financiële besparing is ingeschat in een realistische bandbreedte. De hoogste opbrengst van deze realistische bandbreedte is verwerkt in deze Kadernota. In het structureel weerstandsvermogen is rekening gehouden met het risico dat de opbrengst lager uitvalt. Het verschil tussen de bovenkant en onderkant van de realistisch ingeschatte bandbreedte is meegenomen bij de impactanalyse van de gevoeligheid van de begroting voor structurele risico's. Zie de toelichting op het structureel weerstandvermogen in het onderdeel Strategisch financieel beleid 2026 - 2029.
In de begroting 2025 van TIM SV zijn de kosten realistisch geraamd, rekening houdend met de transformatie en maatregelen die TIM SV zelf uitvoert. Daarin is nog geen rekening gehouden met mogelijke besparingen van de maatregelen door partijen in het voorveld. Uiteraard monitoren we samen met TIM SV en partijen in het voorveld of de maatregelen van de bestuursopdracht inderdaad het beoogd (financieel) effect gaan hebben.